Geys, BennyNoël, Théotime Stéphane Fernand2023-04-172023-04-172022-10-252022-09http://hdl.handle.net/10400.14/40846This dissertation uses a single event - the implementation of Fare Free Public Transportation (FFPT) in 140 French cities between 1965 and 2018 - to measure thanks to a staggered Difference-in-Differences regression approach, the socioeconomic effects of this policy. The treatment group includes all cities with FFPT. The control group represents all other cities with a public transport network. Our work consisted in the verification of 3 hypotheses: first, free public transport reduces unemployment in the cities concerned. Second, it makes these cities more attractive. The population rate changes are more favourable (said differently, population is growing more or shrinking less) in those places compared to the control group. Finally, this policy would reduce the number of cars per household. Three main lessons can be drawn for this work. First, we found a reduction in unemployment of 0.517% on average when the city has implemented FFPT for more than 5 years for the active population 15-64- years-old and up to -18% unemployment for all municipalities for the 25-54-years-old. This is consistent with our hypothesis. Second, we found no statistically significant effect of FFPT on population growth in city. This frown on our second hypothesis. Finally, our findings indicate a slight but statistically significant impact of FFPT on household’s car ownership (-0.8%). Thus, this confirms the third hypothesis.Esta dissertação utiliza um único evento - a implementação do Transporte Público Sem Tarifas (FFPT) em 140 cidades francesas entre 1965 e 2018 - para medir, graças a uma abordagem de regressão escalonada da Difference-in-Differences, os efeitos socioeconómicos desta política. O grupo de tratamento inclui todas as cidades com FFPT. O grupo de controlo representa todas as outras cidades com uma rede de transportes públicos. O nosso trabalho consistiu na verificação de 3 hipóteses: primeiro, o transporte público gratuito reduz o desemprego nas cidades em questão. Segundo, torna estas cidades mais atractivas. As alterações na taxa de população são mais favoráveis (dito de forma diferente, a população está a crescer mais ou a diminuir menos) nesses locais, em comparação com o grupo de controlo. Finalmente, esta política reduziria o número de carros por agregado familiar. Três lições principais podem ser tiradas para este trabalho. Primeiro, encontramos uma redução do desemprego de 0.517% em média quando a cidade implementou a FFPT durante mais de 5 anos para a população activa de 15-64 anos e até -18% de desemprego para todos os municípios para os 25-54 anos. Isto é consistente com a nossa hipótese. Em segundo lugar, não encontramos qualquer efeito estatisticamente significativo da FFPT no crescimento da população na cidade. Este desaprovamento da nossa segunda hipótese. Finalmente, as nossas conclusões indicam um impacto ligeiro mas estatisticamente significativo da FFPT sobre a propriedade do automóvel do agregado familiar (-0.8%). Assim, isto confirma a terceira hipótese.engPricesPublic transitUnemploymentPopulation growthCars ownershipPublic policyTransport infrastructuresDifference-in-differencesPreçosTrânsito públicoDesempregoCrescimento populacionalPosse de automóveisPolítica públicaInfra-estruturas de transporteDiferenças entre as diferençasFare-free public transportation effects’ assessment on french economymaster thesis203133218