Parada, PedroGürbüz, Dilay2024-12-302024-10-232024-09-09http://hdl.handle.net/10400.14/47660This paper examines how to respond to crises within the airline industry. To answer this question, the crisis management of Turkish Airlines during the COVID-19 pandemic is analyzed. The sudden restrictions on air travel and the resulting decline in demand for air travel plunged the airline industry into an unprecedented situation. As a leading airline, Turkish Airlines took several strategic measures to mitigate the effects of the crisis. The study uses expert interviews to develop an understanding of which measurements helped Turkish Airlines to recover from the crisis so quickly. The researcher analyzes these strategies using the resource-based view and dynamic capabilities theories to provide a comprehensive understanding of how the airline used its resources and capabilities to cope with the crisis. The results show that resources like Health and Safety Leadership and Operational Resilience as well as capabilities like Innovative Crisis Response, Customer-Centric Communication and Strategic Agility were the driving forces in overcoming and later recovering. This thesis contributes to research in the field of crisis management in the airline industry and provides valuable insights for other airlines facing similar challenges.Esta dissertação examina a forma de responder a crises no sector das companhias aéreas. Para responder a esta questão, é analisada a gestão de crises da Turkish Airlines durante a pandemia de COVID-19. As súbitas restrições às viagens aéreas e o consequente declínio da procura de viagens aéreas mergulharam o sector das companhias aéreas numa situação sem precedentes. Enquanto companhia aérea líder, a Turkish Airlines adoptou várias medidas estratégicas para atenuar os efeitos da crise. O estudo utiliza entrevistas a especialistas para compreender quais as medidas que ajudaram a Turkish Airlines a recuperar tão rapidamente da crise. O investigador analisa estas estratégias utilizando a visão baseada nos recursos e as teorias das capacidades dinâmicas para fornecer uma compreensão abrangente da forma como a companhia aérea utilizou os seus recursos e capacidades para fazer face à crise. Os resultados mostram que recursos como a Liderança em Saúde e Segurança e a Resiliência Operacional, bem como capacidades como a Resposta Inovadora a Crises, a Comunicação Centrada no Cliente e a Agilidade Estratégica foram as forças motrizes para a superação e posterior recuperação. Esta tese contribui para a investigação no domínio da gestão de crises no sector das companhias aéreas e fornece informações valiosas para outras companhias aéreas que enfrentam desafios semelhantes.engCrisis managementCOVID-19 pandemicTurkish AirlinesDynamic capabilitiesStrategic responseGestão de crisesPandemia de COVID-19Capacidades dinâmicasResposta estratégicaHow to react to a crisis in the airline industry : crisis management strategies of Turkish Airlines during the COVID-19 pandemicComo reagir a uma crise no sector das companhias aéreas : estratégias de gestão de crises da Turkish Airlinesmaster thesis203731140