Romeiro, PauloPina, Madalena Calça e2024-07-252025-01-252023-05-052023-01-02http://hdl.handle.net/10400.14/45870The world has been changing and consequently the behaviour of consumers and companies. Due to the increase of online sales and the urgent need to adapt to the electronic reality, all sectors are forced to re¬invented and create new strategies to be successful not only in their offline stores but also in the online market. With this, it is necessary to apply efforts on websites and understand the perception of consumer behaviour. In this sense, this study focuses on the online grocery sector using two Portuguese supermarket websites for analysis. This study aims to study the impact of web design on consumer purchase intention, mediating the effect of user experience. More precisely, this research analyses how distinct layouts of the same website can influence differently online consumer attitudes. Also, understand how the pragmatic and hedonic aspects impacts the user experience of online consumers. For this, a questionnaire was conducted where the respondents were exposed to 4 stimuli, 2 images of real sites and other two images with the sites re¬designed according to the improvements taken from the focus group and the literature. The results obtained show that web design positively impacts intention to purchase, UX mediates the relationship between Web Layout and Purchase Intention, having pragmatic aspect a stronger effect than hedonic one.O mundo tem vindo a mudar e, consequentemente, o comportamento dos consumidores e das empresas. Devido ao aumento das vendas online e à necessidade urgente de adaptação à realidade electrónica, todos os sectores têm vindo a ser forçados a reinventar para serem bem-sucedidos não só nas suas lojas offline mas também no mercado online. Com isto, é necessário aplicar esforços em websites e compreender a percepção do comportamento dos consumidores. Neste sentido, este estudo centra-se no sector das mercearias online, utilizando dois websites de supermercados portugueses para análise. Este estudo visa estudar o impacto do design da web na intenção de compra do consumidor, mediando o efeito da experiência do utilizador, analisando como layouts distintos do mesmo website podem influenciar de forma diferente as atitudes dos consumidores. Para tal, foi conduzido um questionário onde os inquiridos foram expostos a 4 estímulos, 2 imagens de sites reais e outras duas imagens com os sites redesenhados de acordo com as melhorias propostas no grupo de discussão e na literatura. Os resultados obtidos mostram que o design da web tem um impacto positivo na intenção de compra, UX medeia a relação entre Web Layout e Intenção de Compra, tendo o aspecto Pragmático um efeito mais forte do que o Hedónico.engWeb design layoutUser experiencePurchase intentionGrocery sector onlineExperiência do utilizadorIntenção de compraSector de retalhoThe impact of retailer web design on purchase intention : a study between Continente and Pingo DoceO impacto do web designer retalhista na intenção de compra : um estudo entre o Continente e o Pingo Docemaster thesis203299906