Rezazadeh, ArashBohnsack, RenéPierangeli, Tommaso Vincenzo Carlo2025-01-152025-01-152024-10-222024-09-11http://hdl.handle.net/10400.14/47797This thesis investigates the key determinants of eco-innovation within the automotive industry, specifically focusing on whether and to what extent the sector is transitioning from the existing Internal Combustion Engine (ICE) technology paradigm to a paradigm based on Electric Vehicle (EV) technologies. Innovation is measured using patent data as a proxy, with paradigm-destroying innovations classified as "green" and paradigm-enhancing innovations as "greenish," based on patent classes. The analysis focuses on three major drivers of eco-innovation: regulation push/pull, technology push, and demand pull. The study employs a comprehensive quantitative approach based on a country-level panel dataset of 34 OECD countries from 2005 to 2021, developed specifically for the research, compiling data from several sources, including OECD, IEA, and OICA. Findings reveal that regulation push/pull factors, especially non-market mechanisms, and demand pull factors, significantly drive paradigm-destroying innovations. In contrast, technology push factors appear to foster innovations that enhance existing ICE technologies. The study highlights the need for integrated, clear and reliable policy frameworks, consumer and market incentives, and complementary R&D support to stimulate the shift toward the technological paradigm based on EV technology.Esta tese investiga os principais determinantes da eco-inovação na indústria automóvel, centrando-se especificamente na questão de saber se, e em que medida, o sector está a transitar do paradigma tecnológico do Motor de Combustão Interna (ICE) existente para um paradigma baseado nas tecnologias dos Veículos Eléctricos (EV). A inovação é medida utilizando dados de patentes como substituto, sendo as inovações destruidoras de paradigmas classificadas como “green” e as inovações que aumentam o paradigma como “greenish”, com base nas classes patentes. A análise centra-se em três factores principais da eco-inovação: a regulamentação (regulation push/pull), a tecnologia (technology push) e a procura (demand pull). O estudo emprega uma abordagem quantitativa abrangente baseada num conjunto de dados de painel a nível nacional de 34 países da OCDE de 2005 a 2021, desenvolvido especificamente para a investigação, compilando dados de várias fontes, incluindo a OCDE, a AIE e a OICA. As conclusões revelam que os factores da regulamentação, especialmente os mecanismos não mercantis, e os factores de atração da procura, impulsionam significativamente as inovações destruidoras de paradigmas. Em contrapartida, os factores de pressão tecnológica parecem promover inovações que melhoram as tecnologias ICE existentes. O estudo destaca a necessidade de quadros políticos integrados, claros e fiáveis, incentivos ao consumidor e ao mercado, e apoio complementar à I&D para estimular a mudança para o paradigma tecnológico baseado na tecnologia dos EV.engEco-innovationDriversAutomotivePatentsPolicy stringencyRegulation push/pullTechnology pushDemand pullOECD countriesPath dependencyTechnological paradigmInternal combustion engineElectric vehiclesIs the future of automotive green(ish)? : a longitudinal patent analysis on the impact of regulation, technology and demand on different shades of green innovations in the automotive sector across OECD countriesmaster thesis203730470