Leglise, LaureCoelho, Inês Amaral2020-01-102019-07-042019http://hdl.handle.net/10400.14/29186The fashion industry is known to be one of the most polluting and wasteful industries in the world. The reckless over-exploitation of resources throughout the industry’s value chain and consumers' high consumerism levels are leading to massive environmental and social degradation. This study aims to understand how businesses in the fashion industry can respond to pressures towards CSR by implementing circular economy principles. To answer our research question, we draw on the business model canvas lens, and adopt a qualitative approach. We conducted a multiple case-study on two Portuguese small companies who have started the transition towards a CE. Findings show that all components of the business model canvas are affected by circularity, although some more intensively than others. However, a full transition towards a circular economy is not yet possible in the fashion industry.A indústria da moda é conhecida como sendo uma das mais poluentes e que gera maior desperdício no mundo. A exploração excessiva de recursos feita na cadeia de valor da indústria e os altos níveis de consumo dos consumidores têm grandes impactos ambientais e sociais. Este estudo tem como objetivo perceber como empresas na indústria da moda podem responder a pressões de responsabilidade social e sustentabilidade ao implementarem princípios de uma economia circular. Para responder à pergunta sob questão, o conceito teórico de modelos de negócio foi utilizado como lente de análise e um método qualitativo foi utilizado. Um estudo de caso comparativo foi realizado, entre duas pequenas empresas Portuguesas que começaram a transição para uma economia circular. Os resultados mostram que todos os componentes do conceito de modelos de negócio são circularmente afetados – uns mais intensamente que outros. Não obstante, uma total transição para uma economia circular ainda não é possível na indústria da moda.engCircular economyFashion industrySustainabilityBusiness modelsEconomia circularIndústria da modaSustentabilidadeModelos de negócioImplementing circular practises into the business models : the path to sustainable fashionmaster thesis202272010