Gomes, Sahra Ursula KunzSá, Cristina Fernandes Alves deLavrador, Ema Vitória Fonseca2024-02-142025-02-012023-12-142023-07http://hdl.handle.net/10400.14/43963This dissertation explores the potential of biofeedback as an interface for creating materials in stop-motion cinema, also exploring the aesthetic and narrative advantages of incorporating biofeedback technologies and interfaces in animation cinema. The study focuses on the intersection between art created by biofeedback interfaces and the materiality of animation, with particular emphasis on vision-touch synaesthesia and haptic visuality. The main objective of this dissertation is to explore how biofeedback interfaces can be used to collect data from the human body and adapt materials for use in animation cinema, specifically in the context of stop-motion animation. Through the analysis of case studies involving animation films with haptic visuality and works of art that use biofeedback to create materials, we seek to establish connections between these works and their haptic and kinaesthetic elements and bodily experiences. The findings of this project reveal that biofeedback technology, and its ability to translate biological information into graphic and three-dimensional signals, present an opportunity to bridge the gap between the animator's body, the viewer's body, and the animated makings. By incorporating biofeedback as an interface, animation creators can go beyond the superficial sensations and perceptions of the viewer's body, thus creating a more immersive and engaging cinematic experience. This exploration opens up new possibilities for integrating haptic elements through technological interfaces into animation cinema, leading to heightened aesthetic and narrative dimensions.Esta dissertação explora o potencial do biofeedback como interface para a criação de materiais no cinema stop-motion, explorando também as vantagens estéticas e narrativas da incorporação de tecnologias e interfaces de biofeedback no cinema de animação. O estudo centra-se na interseção entre a arte criada por interfaces de biofeedback e a materialidade da animação, com particular ênfase na sinestesia visão-toque e na visualidade háptica. O principal objetivo desta dissertação é explorar como as interfaces de biofeedback podem ser usadas para coletar dados do corpo humano e adaptar materiais para uso em cinema de animação, especificamente no contexto da animação stop-motion. Por meio da análise de estudos de caso envolvendo filmes de animação com visualidade háptica e obras de arte que utilizam biofeedback para criar materiais, procuramos estabelecer ligações entre essas obras e seus elementos hápticos e cinestésicos e experiências corporais. As descobertas deste projeto revelam que a tecnologia de biofeedback e sua capacidade de traduzir informações biológicas em sinais gráficos e tridimensionais apresentam uma oportunidade de preencher o espaço entre o corpo do animador, o corpo do espectador e conteúdos animados. Ao incorporar o biofeedback enquanto interface, os criadores de animação podem ir além das sensações e perceções superficiais do corpo do espectador, possibilitando uma experiência cinematográfica mais envolvente e imersiva. Esta exploração abre possibilidades para formas inovadoras de integração de elementos hápticos por meio de interfaces tecnológicas no cinema de animação, levando a novas dimensões estéticas e narrativas elevadas.engAnimation cinemaBiofeedback interfacesHaptic visualityStop-motionVision-touch synaesthesiaCinema de animaçãoInterfaces de biofeedbackSinestesia visão-toqueStop-motionVisualidade hápticaAnimating materials : biofeedback as an interface to create materials for stop-motion cinemamaster thesis203443179