Cerqueiro, Geraldo Manuel AlvesHahn, Simon Markus Lukas2017-08-012017-07-192017http://hdl.handle.net/10400.14/22698Social Media has become a powerful tool and is the main communication tool used by the newly elected President of the United States, Donald Trump. So far, this is unexplored territory in the world of finance and no event studies have been applied to a tweet by an influential person. Therefore, this work should give an impulse to the discussion about social media use and its consequences. While President Trump is known for his unorthodox way to share his opinion and thoughts with the world, the consequences for firms, industries and whole economies have not been studied. The car industry is very cost sensitive and therefore reactions towards regulatory changes should be measurable in case a certain level of credibility is guaranteed. When Mr. Trump tweeted that imported cars should be taxed at 35 percent, German car producers’ share prices reportedly decreased by 1 to 2 percent. While these manufacturers were addressed directly, this study proves that not only German companies but the entire global automotive industry was negatively affected by the statement. I found average abnormal returns of -0,5 percent to -1,4 percent for up to three days following the event, depending on the applied estimation windows. The tweet seems to have caused the largest change in share prices for smaller firms such as suppliers. My findings show that the use of social media can affect an entire industry, if used by influential people.As redes sociais tem-se revelado um instrumento poderoso e é a principal ferramenta de comunicação usada pelo recém-eleito presidente dos Estados Unidos, Donald Trump. Até agora, este é um território inexplorado no mundo das finanças e nenhum event study foi ainda aplicado ao efeito de um tweet por uma pessoa influente. Assim sendo, este trabalho deve dar um impulso à discussão sobre o uso das redes sociais e suas consequências. Enquanto o Presidente Trump é conhecido pela sua forma, pouco ortodoxa, de compartilhar a sua opinião e pensamentos com o mundo, as consequências não foram ainda exploradas para empresas, indústrias e economias como um todo. A indústria automóvel é muito sensível aos custos e por conseguinte, as reações a mudanças regulatórias devem ser mensuráveis no caso de haver um certo nível de credibilidade garantida. Quando o Sr. Trump escreveu no tweeter que os carros importados deviam ser tributados em 35 por cento, os preços das ações dos produtores de automóveis alemães caíram entre 1 a 2 por cento. Embora os fabricantes tenham sido informados diretamente, este estudo comprova que, não só as empresas alemãs, mas a indústria automóvel como um todo, foi afetada negativamente pelo anúncio. Na presente tese, encontrei retornos anormais médios de -0,5 por cento a -1,4 por cento até três dias após o evento, dependendo das janelas de estimativa aplicadas. O tweet parece estar na origem da alteração dos preços das ações para pequenas empresas como se verificou no caso dos fornecedores. Os resultados mostram que o uso de social media pode afetar uma indústria inteira quando usada por pessoas influenteengEvent studyAutomotive industrySocial mediaEstudo de eventoIndústria automóvelRedes sociaisCan one tweet affect the global automotive industry?master thesis201726165