Bunkanwanicha, PramuanFernandes, Bernardo Rodrigues de Sousa2016-04-222015-11-062015http://hdl.handle.net/10400.14/19960Bernardo Rodrigues de Sousa Fernandes. “Do Strategic Alliances in the Airline Industry Create Value?” This paper investigates airlines’ stock price response to the announcement that an airline is going to join an airline alliance. The paper attempts to evaluate whether or not strategic alliances create value for airline companies. On the three major global airline alliances we were able to observe a positive average cumulative abnormal return from the day of the announcement up to 6 trading days after the announcement. Evidence was found to support that strategic alliances in the airline industry create value for new members. However, for existing alliance members no evidence was found to support that new members entering the alliance create value for existing members.Bernardo Rodrigues de Sousa Fernandes. “Do Strategic Alliances in the Airline Industry Create Value?” A presente dissertação investiga a reação dos preços das ações das companhias aéreas aquando uma companhia aérea anuncia a sua integração numa aliança aérea. Esta tenta avaliar se uma aliança estratégica cria valor para as companhias aéreas. Nas três maiores alianças aéreas, a nível global, observámos um retorno cumulativo anormal positivo, desde o dia do anúncio da entrada na aliança até seis dias após esse mesmo anúncio. Foram encontradas evidências de que as alianças estratégicas na indústria aérea criam valor para os novos membros. No entanto, não foram encontradas evidências de que a entrada de novas companhias aéreas na aliança criem valor para os membros já existentes.engStrategic allianceAirline industryAlianças estratégicasIndústria aéreaDo strategic alliances in the airline industry create value?master thesis201170124