Xavier, RutePinto, Margarida de Athayde e Mello de Campos2020-10-302020-10-302020-07-062020http://hdl.handle.net/10400.14/31198The animal healthcare market in Portugal has been growing over the years. The rising concern for the health of pets consequently makes this market more competitive. This makes it imperative for Centros de Atendimento de Medicina Veterinária (CAMV, medical centres of veterinary medicine) to differentiate themselves from competitors and properly communicate their services to consumers. Grupo Veterinário de São Francisco de Assis (GVSFA) focuses on improving the life quality of pets, it is composed by a clinic in Malveira and a hospital in Loures. This entity aims to become the CAMV of reference in these areas and has shown interest in improving its strategic positioning and the communication of its main services to consumers. This is the main goal of this thesis. The analysis consisted on conducting a benchmark to find the best practices in the market and to understand how some CAMVs currently position themselves. After ranking each CAMV according to the range of services offered and the performance on their communication channels it was possible to realize how GVSFA currently performs compared to its competitors. To uncover the most valued factors about CAMVs by consumers a survey was conducted. Based on the information gathered and the analysis developed, GVSFA’s current positioning was assessed comparatively to the other CAMVs analyzed. The analysis revealed quite a good performance from GVSFA regarding the range of differentiated services offered, but disclosed room for improvement on social media performance. Further recommendations were delivered specifically towards the improvement of the use of communication channels.O mercado da saúde animal em Portugal tem vindo a crescer ao longo dos anos. A crescente preocupação com a saúde dos animais domésticos aumenta a competitividade deste mercado. Isto torna imperativo que os Centros de Atendimento de Medicina Veterinária (CAMV) se diferenciem da competição e comuniquem adequadamente os seus serviços aos consumidores. O Grupo Veterinário de São Francisco de Assis (GVSFA) foca-se na melhoria da qualidade de vida dos animais de companhia, e é composto por uma clínica na Malveira e um hospital em Loures. Esta entidade pretende tornar-se o CAMV de referência nestas áreas e tem demonstrado interesse em melhorar o seu posicionamento estratégico e a comunicação dos seus principais serviços aos consumidores. Este é o principal objetivo da presente tese. A análise consistiu na realização de um benchmark para analisar as melhores práticas do mercado e compreender como alguns CAMV se posicionam. Após ordenar cada CAMV de acordo com a gama de serviços oferecidos e o desempenho nos seus canais de comunicação foi possível comparar a performance do GVSFA em relação à competição. A realização de um inquérito permitiu expor quais os fatores mais valorizados pelos consumidores. Com base nas informações recolhidas e na análise desenvolvida, o atual posicionamento do GVSFA foi avaliado comparativamente com os outros CAMV analisados. A análise revelou um desempenho bastante positivo do GVSFA no que diz respeito à gama de serviços diferenciados oferecidos, mas concluiu ser possível melhorar o desempenho das redes sociais. Foram apresentadas algumas recomendações relativas à melhoria da utilização dos canais de comunicação.engVeterinary sectorStrategic brand positioningExternal communicationCustomers’ perceptionsSetor veterinárioPosicionamento estratégico da marcaComunicação externaPerceções dos consumidoresStrategic brand positioning of Grupo Veterinário S. Francisco de Assismaster thesis202518108