Lino, Rute Sofia Barbosa XavierJesus, Bernardo de Sousa2020-01-102019-07-02http://hdl.handle.net/10400.14/29161Attracting and retaining talented human capital represents a challenge but also turns to be a source of competitive advantage. Especially in the Consulting Industry, where there is a fast rotation of the human capital. In order to successfully attract and retain human capital, companies have started to combine brand principles with human resources practices, translating into the term "Employer Branding." Evidence shows that companies that expend a considerable amount of resources on employer branding campaigns present a positive and significant return on the investment. Thus, the concept of Employer Branding has become a "hot topic" in the Human Resources Management field. This study attempts to identify the dimensions of attractiveness in employer branding, to examine their perceived importance levels, to find perceptual differences regarding the respondents’ gender, current employment status, current academic degree and professional experience; and to understand how does the market perceive the Employer Branding of Winning Scientific Management. In order to respond to these questions, a field study was conducted and the data was collected from a sample of 106 adults. Analyses results only indicated significant differences between the perceived levels of importance of employer attractiveness dimensions. Nonetheless, before performing any statistical analysis, an in-depth research of the Employer Brand in Portugal was performed, an International Consultancy Industry Analysis and an Overlook for the Portuguese Consulting Market were conducted to provide context on the Winning's business activities.Atrair e reter capital humano talentoso representa um desafio mas também traduz-se numa fonte de vantagem competitive, especialmente na indústria de consultoria, onde há uma rápida rotação do capital humano. A fim de implementar estratégias eficazes de atração e retenção de talento, as empresas começaram a combinar princípios de marca com práticas de recursos humanos. Isto levou à origem do termo “Employer Branding”. De facto, as empresas que gastam uma quantidade de recursos consideráveis em campanhas de “branding” provaram ter um retorno positivo e muitas vezes bastante significativo. Assim, o conceito de “Employer Branding” tornou-se um tema atrativo na área de Gestão de Recursos Humanos. Este estudo tenta identificar as dimensões da atratividade na marca do empregador – “Employer Branding”, examinar a percepção dos seus níveis de importância, encontrar diferenças perceptivas em relação ao gênero, situação atual de emprego, grau acadêmico e experiência profissional dos respondentes. Além disto, o estudo visa entender como é que a marca da Winning é percepcionada pelo mercado. Para responder a essas perguntas, um estudo foi realizado, onde os dados foram coletados de uma amostra de 106 adultos. O resultado da análise indica apenas que existem apenas diferenças significativas entre os níveis perceptuais de importância das dimensões de atratividade do empregador. No entanto, antes de qualquer análise estatística, foi realizada uma pesquisa aprofundada sobre “Employer Branding” em Portugal, uma análise da indústria internacional de Consultoria e uma análise do mercado português de Consultoria a fim de contextualizar as atividades empresariais da Winning.engEmployer brandingOrganizational attractivenessHuman resources managementConsulting industryMarca do empregadorAtratividade da organizaçãoGestão de recursos humanosIndústria de consultoriaEmployer branding of winning scientific managementmaster thesis202271617