Fernandes, Pedro AfonsoReis, Marta Filipa Pereira2024-04-262024-01-252024-01-03http://hdl.handle.net/10400.14/44827The main objective of this thesis is to understand and analyze the impact of product returns on the losses of e-commerce companies. To this end, data from an e-commerce company in the fashion sector was used. The variables analyzed were: product return rate, company’s losses, and company’s profit. Studying the relationship between these three variables revealed, on the one hand, that the higher the product return rate, i.e., the percentage of products returned, the higher the company’s losses, i.e., the costs the company incurs when its customers return the product they bought. On the other hand, the higher the company’s losses, the lower the profits. Therefore, there is a significant impact and a relationship between returned products and company losses. As a result, e-commerce companies should be concerned and carry out periodic monitoring, as well as develop strategies to reduce the percentage of returned products to reduce company losses. One way of doing this is by using forecasting methods. With this in mind, I studied and analyzed four forecasting models: HP filter, MED filter, AR(1) model, and Theta Model. Among all these models, the best-performing model was the Theta Model, regardless of the variable under study. Therefore, this model was applied to make the monthly forecast for next year. According to the forecast values, we concluded that if the company doesn’t implement any strategy to ensure a reduction in returned products, then the company’s profits will fall.O principal objetivo desta tese é compreender e analisar o impacto das devoluções de produtos nas perdas das empresas de comércio eletrónico. Para tal, foram utilizados dados de uma empresa de comércio eletrónico no sector da moda. As variáveis analisadas foram: taxa de devolução de produtos, prejuízos e lucros da empresa. Quanto maior a taxa de devolução de produtos, ou seja, a percentagem de produtos devolvidos, maiores são as perdas da empresa, ou seja, os custos que a empresa tem quando os seus clientes devolvem o produto que compraram. Por outro lado, quanto maiores são as perdas da empresa, menores serão os seus lucros. Existe um impacto significativo e uma relação entre os produtos devolvidos e as perdas da empresa. Assim sendo, as empresas de comércio eletrónico devem preocupar-se e efetuar um acompanhamento periódico, bem como desenvolver estratégias para reduzir a percentagem de produtos devolvidos, de modo a diminuir os prejuízos da empresa. Uma das formas de garantir o controlo e perceber o irá acontecer nos próximos meses é através da utilização de métodos de previsão. Com este objetivo, estudei e analisei quatro modelos de previsão: Filtro HP, Filtro MED, Modelo AR(1) e Modelo Theta. O Modelo Theta teve melhor desempenho, independentemente da variável em estudo. Assim, este modelo foi aplicado para efetuar a previsão mensal para o próximo ano. De acordo com os valores da previsão, concluímos que se a empresa não implementar nenhuma estratégia para garantir uma redução dos produtos devolvidos, então os lucros da empresa irão diminuir.engTime seriesForecasting modelsProduct return rateE-commerceCompany’s lossesSéries temporaisModelos de previsãoTaxa de devolução de produtosComércio eletrónicoPrejuízos da empresaForecasting the product return rate in the e-commerce contextmaster thesis203590945