Rita, Miguel FontesLembcke, Juliane2023-07-102023-07-102023-05-042023-04http://hdl.handle.net/10400.14/41635The results of scientific research in recent years clearly show that light not only helps people to see but also has a great influence on their well-being (Stephan & Heike, 2016). Lighting concepts are usually set to a specific light level with constant luminous intensity and correlated colour temperatures, which is not compatible with people's circadian rhythms. If people are not regularly exposed to dynamic lighting, this can lead to a disruption of the circadian rhythm and thus to health problems. Lighting concepts that focus on the well-being of people are referred to as Human-Centric-Lighting (HCL). These concepts offer the possibility to design lighting holistically and to better adapt it to the circadian rhythm of people. The aim of this scientific work is to understand consumers' awareness and willingness to pay for HCL concepts, as well as their perception of how these products can influence their well-being. In doing so, prerequisites for well-being in connection with the HCL lighting concept are to be identified to support companies and end consumers with recommendations for action. The study follows a mixed-methods approach, consisting of 6 in-depth interviews and an online questionnaire, which yielded 99 valid responses. From the analysis, it can be concluded that socio-demographic factors such as age play a central role in the willingness to pay for Human-Centric Lighting. However, health-oriented people also have a positive attitude towards the lighting concept for promoting well-being, provided they are aware of this lighting concept.Os resultados de investigação científica recente sugerem que a luz tem uma grande influência no bem-estar/sulabridade humana (Stephan & Heike, 2016). Os conceitos de iluminação são geralmente mantidos fixos a intensidade de luz constante e temperaturas de cor correlacionadas, que se demonstrou ser incompatível com os ritmos circadianos das pessoas. Sem uma exposição frequente a iluminação dinâmica, cria-se espaço para disrupções no ciclo circadiano, tal como saúde em geral. Aqui serão explorados Human-Centric-Lighting (HCL), conceitos de iluminação centrados no bem-estar humano. Tais conceitos oferecem a possibilidade de conceber iluminação de uma forma holística, melhor adaptando-a ao ritmo circadiano das pessoas. O objectivo deste trabalho é compreender a exposição a consumidores e a sua vontade de pagar pelos conceitos de HCL, assim como a sua percepção de como estes produtos podem influenciar o seu bem-estar. Para tal, deverão ser identificados pré-requisitos relativamente à ligação entre HCL e o bem estar a fim de apoiar as empresas com recomendações de ação, assim como os consumidores finais. Este estudo adopta uma abordagem de métodos mistos, consistindo em 6 entrevistas extensas e detalhadas em cônjuge com um questionário online com 99 respostas válidas. Após análise, verificou-se que fatores socio-demográficos como a idade desempenham um papel central na predisoposição para pagar por conceitos HCL. Contudo, pessoas direcionadas para saúde mostraram ser apologistas de conceitos de iluminação que promovem o bem-estar, desde que cheguem a ser expostas ao conceito e suas aplicações.engHuman-centric lightingAwarenessWillingness to paySociodemographic factorsHealth consciousnessSubjective well-beingIluminação centrada no ser humanoExposiçãoPredisposição financeira (gasto)Factores sociodemográficosConsciência de saúdeBem-estar subjectivoHuman-centric lighting : a lighting concept which influences our well-being : exploring the relationship between awareness and willingness to pay for health-conscious consumersmaster thesis203299868