Victorino, Mariana Hidalgo Barata MartinsDamásio, Maria Inês Ferraz Viegas2023-06-052023-08-102023-05-102023-02http://hdl.handle.net/10400.14/41306The beginning of 2020 was marked by the outbreak of SARS-CoV-2, an unprecedented health crisis that struck the whole world and forced governmental institutions to develop crisis communication strategies in order to deal with the virus and all its consequences. Considering the unfamiliarity with the virus and the disease among the scientific community its fast spread and contagious rate led society to face new challenges such as harsh confinements, adoption of mitigation measures, and complex social, economic and political dynamics. Given this situation, Governments and Health authorities had to implement new ways of communicating, conveying preventive messages to the public, and carrying out communication strategies to manage the ongoing health crisis. In this context, the object of this research is related with the modus operandi of health authorities concerning the communication strategies performed to mitigate Covid-19 pandemic as well as the public perception, using Portugal as the geographic scope of the research. More specifically this investigation focuses on understanding how effective the Portuguese government and health authorities' communication strategy was in the combat of SARS-CoV-2, more specifically to capture how the Millennial and Z generations' sentiments throughout the pandemic were. As so, this theme has as its main objectives to analyze the communication strategy implemented by the Portuguese authorities, to understand the outcome of the implementation of the communication strategy on the commitment of the public to follow the rules established, and to access the Portuguese public emotional response towards the communication strategy as well as the virus, through traditional and modern media. The methodology outlined for this particular study implicated the use of a mix-method approach resorting to a qualitative analysis of the Portuguese Government’s communication strategy as well as an online survey to acquire the public’s perception of Millennial and Z generations about the course chosen to fight the Covid-19 outbreak, in Portugal. In view of the study carried out it was feasible to verify that the communication strategy was overall effective in its purpose and that the Portuguese public, within the range that was under analysis, trusted the authorities to handle the health crisis in the best way possible.O início do ano de 2020 foi marcado pelo aparecimento do vírus SARS-CoV-2 que originou uma crise de saúde sem precedentes, atingindo uma escala global e forçando as instituições governamentais a desenvolver estratégias de comunicação de crise para controlar a propagação do vírus. Perante o desconhecimento por parte do meio científico sobre o vírus e a doença, a sua rápida disseminação e elevada taxa de contágio, a Covid-19 obrigou a sociedade a enfrentar obstáculos ímpares como confinamentos prolongados, adoção de medidas de mitigação e situações sociais, económicas e políticas de grande complexidade. Assim, as instituições governamentais e autoridades de saúde recorreram à implementação de novas formas de comunicação e de transmissão de mensagens preventivas à população. O tema da presente investigação relaciona-se, pois, com o modus operandi das autoridades governamentais nas estratégias de comunicação com vista a atenuar as consequências da pandemia, bem como a perceção pública recorrendo à situação portuguesa como base para este estudo. Mais concretamente, esta investigação centra-se na compreensão da eficácia da estratégia de comunicação das autoridades portuguesas no combate à Covid-19 e mais concretamente na perceção dos Millennial e geração Z ao longo da pandemia. Assim, este tema tem como principais objetivos analisar a estratégia de comunicação implementada pelas autoridades portuguesas, compreender o resultado da implementação da estratégia de comunicação na adesão às medidas de mitigação e compreender a perceção dos Millennials e geração Z sobre a estratégia de comunicação e o vírus, através de meios tradicionais e digitais. Neste âmbito, foi delineada uma metodologia que recorreu à análise qualitativa das estratégias de comunicação implementadas pelas autoridades portuguesas e também um inquérito online para compreender a opinião pública sobre a comunicação portuguesa e sobre o rumo da pandemia. Perante o estudo realizado foi possível verificar que a estratégia de comunicação foi considerada como eficaz pela parte da população portuguesa objeto da investigação, que também demonstrou confiança nas autoridades para lidar com a crise sanitária em Portugal.engCovid-19Crisis communicationHealth crisisPublic perceptionPortugalCrise de comunicaçãoCrise sanitáriaOpinião públicaCrisis communication and public perception in a health crisis : the effectiveness of the Portuguese authorities’ communication strategy to fight Covid-19 pandemicmaster thesis203303300