Celeste, PedroSilva, Marta Oliveira2013-07-222013-07-222012-06-042012http://hdl.handle.net/10400.14/12038Groupon is one of the fastest companies in the E-Commerce industry. Launched in 2008 in Chicago, Groupon is already present in 47 countries, 5 continents and more than 750 cities all over the world. The company works as an intermediary between consumers and local merchants by selling discounts online. The concept of Groupon is seen as an emerging marketing tool for local merchants and a new shopping experience for consumers. One of the main promises of Groupon is to enable customer loyalty and customer retention to merchants. However, merchants’ perception is that the customers that redeem the coupons do not come back and pay full price for the service/product provided. The main objective of this dissertation is for students and Professors to analyze two different loyalty dimensions: the customer loyalty towards local merchants and customer loyalty towards Groupon and to understand the importance of the role of loyalty in this case study. The dissertation is divided in to three main parts: the Case-Study (Literature Review, industry overview and Groupon’s analysis); the Market Research, performed in the context of Groupon Portugal, which contains the analysis on questionnaires and interviews performed to consumers and local merchants and, at last, the conclusions and future research comments and suggestions. Moreover, through this dissertation and teaching notes it is possible to retain some insights of an external perspective of the company, which represent an opportunity to improve some of the loyalty initiatives developed by local merchants and Groupon.A Groupon é uma das empresas que mais rápido cresceu no mundo, no sector de ECommerce. Lançada em 2008, em Chicago, a Groupon está presente em 47 países, 5 continentes e mais de 750 cidades em todo o mundo. A empresa funciona como intermediária entre consumidores e comerciantes locais através da venda de descontos online. O conceito da Groupon é visto como uma ferramenta de marketing emergente para os comerciantes locais e, como uma nova experiência de compra para os consumidores. Uma das principais promessas da Groupon é a fidelização e retenção de novos clientes aos comerciantes locais. No entanto, a percepção dos comerciantes é que os clientes que compram e utilizam os cupões, não voltam para pagar o preço total pelo mesmo produto / serviço. Esta dissertação permite a estudantes e professores, analisar as duas diferentes perspectivas de fidelização: a fidelização de clientes no caso dos comerciantes locais e no caso da Groupon e, compreender a importância e impactos da fidelização de clientes neste caso de estudo. A tese está dividida em três partes principais: o estudo do caso (Revisão de Literatura, visão geral da indústria e análise da Groupon), a Pesquisa de Mercado, realizada no contexto da Groupon Portugal, que inclui a análise de questionários e entrevistas realizadas a consumidores e comerciantes locais e, por fim, as conclusões, limitações e sugestões para futuras pesquisas. Adicionalmente, através da tese e notas de ensino é possível retirar algumas conclusões de uma perspectiva externa à empresa que representam uma oportunidade para melhorar algumas das iniciativas de fidelização por parte da Groupon e dos comerciantes locais.engBusiness models to create customer loyalty and generate profitability : Groupon’s casemaster thesis