Costa, Ana Isabel AlmeidaJaramillo Echeverri, Maria Del Mar2016-06-202016-06-202016-05-122016http://hdl.handle.net/10400.14/20225Companies that understand social media platforms as a channel for selling, listening, and getting constant feedback from customers have the possibility to expand beyond the limits of traditional enterprises. Social media is thus, a way of developing the business as well as a lifestyle for modern firms. Nevertheless, little research has been done on how to best transform social media audiences into loyal customers. This dissertation aims to investigate the potential of Facebook, one of the most used social network sites, as well as the Facebook audience online-shopping patterns, as segmentation tools for the apparel industry in the e-tailing channel. Its results should empower firms in this type of industry, to better understand the customer segments that arise from Facebook page audiences. An online survey targeting users of an apparel retailer‟s Facebook page was undertaken in Colombia. The brand has been selling online for five years and it was founded twelve years ago. They specialized in feminine swimwear luxury apparel and have been expanding to the masculine and children‟s market, as well as to sport wear and accessories. The survey was posted in the retailer‟s page on December 2015 and gathered 233 valid responses. Its objectives were to assess users‟ social media and online buying behaviour, as well as the underlying motivations, and identify distinct groups of consumers accordingly. A two-step clustering procedure of behavioural measures yielded the existence of four clusters: The Happily married customer, the resignedly non-interested non-customer, the slippery frequent shopper non-customer and the sales hunter low frequency shopping costumer. Cluster members showed distinct characteristics in terms of their socio-demographic and psychological profile. Recognizing different segments among a bigger audience can help marketers at the time of understanding customers in a less standardized way but to observe them as individuals in order to communicate with them and see the world through their various perspectives.As empresas que compreendem as redes sociais como um canal privilegiado para a venda, ouvir e receber realimentação constante tem a possibilidade de se expandir para além dos limites da empresa tradicional. As redes sociais são então uma forma de desenvolver o negócio, assim como um estilo de vida para as empresas modernas. No entanto, pouca investigação tem sido feita sobre a melhor forma de transformar as audiências de redes sociais em clientes fiéis. Esta dissertação tem como objetivo investigar o potencial do Facebook, uma das redes sociais mais utilizadas, tambem compreender os comportamentos de compras on-line enquanto ferramentas de segmentação para a indústria do vestuário no canal de e-tailing. Os seus resultados devem ajudar este tipo de empresas a compreender melhor os segmentos de clientes que surgem a partir de audiências em páginas de Facebook. Em dezembro de 2015 foi lançado um questionário na página de Facebook duma empresa de vestuário na Colômbia, que reuniu 233 respostas válidas. Esta empresa tem operado on-line desde há cinco anos e foi fundada há douce anos, sendo especializada em vestuário de luxo swimwear feminino. A mesma têm-se expandido para o mercado masculino e infantil assim como para as categorias de roupa de desporto e acessórios. Os objetivos do questionário foram avaliar o comportamento os utilizadores no Facebook e de compra on-line, assim como as suas motivações subjacentes. Pretendeu-se ainda identificar grupos distintos de consumidores. Uma análise de clusters em duas etapas resultou na identificação de quatro grupos distintos de consumidores, em termos socio-demográficos e psicológicos: os felizmente casados com a marca, os que não são clientes e são pouco interesados (Resignados), os compradores resbaladizos frequentes que não são clientes e finalmente os cazadores de ofertas. Reconhecer os diferentes segmentos dentro duma audencia maior pode ajudar os profisionais do mercadeo na hora de compreender os consumidores como individuos que fazem parte de um grupo com carateristicas específicas através das quais as empresas podem comunicarse e interatuar com elas.engSocial Network Sites (SNSs)Facebook (Fb)ClusterColombiaApparelSegmentationRedes sociais (SNSs)Conglomerados (clusters)VestuárioColômbiaSegmentaçãoFacebook and online-shopping patterns as segmentation tools for the apparel e-tailing industrymaster thesis201365235