Costa, Ana Isabel de AlmeidaWestermann, Sophia Charlotte2021-09-212021-09-212021-02-042021http://hdl.handle.net/10400.14/35061As the smartphone, mobile application, and healthy lifestyle markets are exploding, companies are facing the challenge of offering high-quality and user-friendly apps. Focusing on healthy lifestyle and food apps, the market offers several mobile applications dealing with the usage and success of behavioral change techniques. None has ever researched if and to what extent specific features, such as personalization, have an impact on customer evaluation when focusing on customer responses in app stores. This dissertation is aiming to assess personalization in food and cooking apps while focusing on the impact it might have on customer ratings and downloads in app stores. To objectively assess personalization, features related to communication, interface, engagement and acknowledgement matter. Therefore, a reliable personalization scale, with an excellent interclass correlation coefficient (0.87) and Cronbach’s  (0.92) capturing these features was developed to categorize and rate 52 food and cooking apps. The data were statistically analyzed by using a generalized linear model and plotted against publicly available data such as the number of app downloads, ratings, and the business model. The results show that customer store ratings and app downloads are not directly related to personalization features and do not vary much across apps. Nevertheless, app downloads are dependent on the combination of the type of food and cooking apps, the applied business model, and customers’ evaluation of personalization and if they express it whether positive or negative. Overall marketers and app developers should focus on including more personalization in free recipes apps.À medida que os mercados de smartphones e aplicações móveis estão a explodir, as empresas enfrentam o desafio de oferecer aplicações de alta qualidade e de fácil utilização. Centrando-se no estilo de vida saudável e nas aplicações alimentares, o mercado oferece várias aplicações móveis que lidam com a utilização e o sucesso das técnicas de mudança de comportamento. Esta dissertação tem como objectivo aceder à personalização em aplicações culinárias, ao mesmo tempo que se concentra no impacto que pode ter nas classificações dos clientes e nos downloads nas lojas de aplicações. Para avaliar objectivamente a personalização, as características relacionadas com comunicação, interface, compromisso e reconhecimento são importantes. Portanto, foi desenvolvida uma escala de personalização fiável, com um excelente coeficiente de correlação interclasse (0.87), capturando estas características para categorizar e classificar aplicações alimentares. Os dados foram analisados estatisticamente através da utilização de um modelo linear generalizado e traçados contra dados disponíveis publicamente, tais como o número de downloads de aplicações, classificações e o modelo de negócio. Os resultados mostram que as classificações das lojas dos clientes e os downloads não estão relacionados com as características de personalização e não variam entre aplicações. Os descarregamentos de aplicações, embora dependam da combinação do tipo de aplicações alimentares, do modelo de negócio aplicado, e da avaliação de personalização por parte do cliente e se a expressa se é positiva ou negativa. Em geral, os profissionais de marketing e os criadores de aplicações devem concentrar-se em incluir mais personalização nas aplicações de receitas gratuitas.engMobile applicationApp featuresPersonalizationHealthy lifestyleHome cookingAplicativo móvelCaracterísticas do aplicativoPersonalizaçãoEstilo de vida saudávelComida caseiraSuperior mobile user experience : superior customer evaluation? Impact of personalized features in food and cooking appsmaster thesis202657388