Romeiro, PauloSchopmeyer, Lucca2023-07-142023-07-142023-05-052023-04http://hdl.handle.net/10400.14/41705The emergence of Virtual Fashion, which enables the use of fashion pieces in both physical and digital spaces, has the potential to disrupt traditional marketing models and create new and powerful channels for retail commerce. While the industry has already revealed the scalability of this technology, research on consumer appeal remains limited. This study investigates the relationships between self-reported variables and purchase intention, using a modified version of Davis' (1989) Technology Acceptance Model (TAM) to explore the appeal of Virtual Fashion from the consumer perspective. The results of a mixed qualitative quantitative research approach showed that Virtual Fashion has a measurable appeal for a specific target group of digitalization- and fashion-savvy consumers with higher levels of education. While the moderating effect of "Knowledge" was not found to have a significant influence, the study provides valuable insights into how different customer groups perceive Virtual Fashion. Companies must, therefore, segment consumers optimally and target them specifically to exploit the full and profitable potential of Virtual Fashion, thereby establishing it in consumers' minds in the long term. This study offers critical insights into the consumer perspective on Virtual Fashion and its potential impact on the fashion industry.O aparecimento da Moda Virtual, que permite a utilização de peças de moda tanto em espaços físicos como digitais, tem o potencial de alterar os modelos de marketing tradicionais e criar novos e poderosos canais para o comércio a retalho. Embora a indústria já tenha revelado a escalabilidade desta tecnologia, a investigação sobre a atracção do consumidor continua a ser limitada. Este estudo investiga as relações entre as variáveis auto declaradas e a intenção de compra, utilizando uma versão modificada do “Technology Acceptance Model” (TAM) de Davis (1989) para explorar o apelo da Moda Virtual do ponto de vista do consumidor. Os resultados de abordagem mista de investigação qualitative e quantitativa revelam que a Moda Virtual tem um apelo mensurável para um grupo-alvo específico de consumidores com níveis de educação superiores. Embora o efeito moderador do "Conhecimento" não tenha sido considerado como uma influência significativa, o estudo fornece valiosos conhecimentos sobre a forma como diferentes grupos de consumidores percebem a Moda Virtual. As empresas devem, portanto, segmentar os consumidores de forma óptima e orientá-los especificamente para explorar todo o potencial lucrativo da Moda Virtual, estabelecendo-se assim na mente dos consumidores a longo prazo. Este estudo oferece perspectivas críticas sobre a perspectiva do consumidor na Moda Virtual e o seu potencial impacto na indústria da moda.engVirtual fashionTechnology acceptance modelPerceived usefulnessPerceived ease of useAttitude towards virtual fashionPurchase intentionUtilityEntertainmentDesignMetaverseArtificial intelligenceAugmented realityVirtual realityAvatarsModa virtualModelo de aceitação de tecnologiaPercepção de utilidadePercepção de facilidade de utilizaçãoAtitude face à moda virtualIntenção de compraUtilidadeEntretenimentoDesignMetaversoInteligência artificialRealidade aumentadaRealidade virtualAvataresThe appeal of virtual fashion : a consumer perspective using the technology acceptance modelmaster thesis203299892