Leglise, LaureRibeiro, Sebastião Namorado Rosa Viegas2019-02-212019-01-292019http://hdl.handle.net/10400.14/26941The aim of this study is to understand the role of meta-organizations in crisis management. It approaches how meta-organizations work on stakeholders to promote members’ interests. We conducted a case study Apcor, a Portuguese association of cork firms, to analyse how cork industry reacted after the alternative stoppers threat. During the crisis of the emergence of alternative stoppers, Apcor developed international campaigns to promote and show cork potentialities. Findings show us that meta-organization helps firms to survive a crisis situation, but not avoid bankruptcy situations and does not play a competitive strategy among members. The role of Apcor during crisis, its communication and support to members in different areas, such as legal advisor, goes in line with previous studies mentioned it.O objectivo deste estudo consiste em perceber o papel das meta-organizações na crise de gestão. É estudado como meta-organizações trabalham nas partes interessadas para promover o interesse dos seus membros. Conduzimos um caso de estudo sobre a Apcor, associação portuguesa das empresas de cortiça, para analisar como a indústria da cortiça reagiu a ameaça dos produtos alternativos. Durante a crise do surgimento das rolhas alternativas, a Apcor desenvolveu campanhas internacionais para promover e mostrar as potencialidades da cortiça. Os resultados mostram-nos que as meta-organizações ajudam as empresas a sobreviver a uma situação de crise, mas não evitam situações de falência e não praticam uma estratégia de competição entre os membros. O papel da Apcor durante a crise, a sua comunicação e o apoio aos membros em diferentes áreas, como a jurídica, vai de encontro com o que estudos prévios mencionaram.engCrisis managementMeta-organizationCommunicationCorkPortugalCrise de gestãoMeta-organizaçãoComunicaçãoCortiçaThe role of meta-organizations in crisis managementmaster thesis202171400