Braga, João Pedro NizaPalma, Leonor Martín Montes2023-09-182023-11-302023-06-282023-06http://hdl.handle.net/10400.14/42422Powered by globalization, new technologies like the internet, and an increase in demand for second-hand luxury markets, luxury democratization is a phenomenon that may impact considerably luxury consumption and the ways in which consumers perceive the symbolic value of luxury. This paper addresses a research gap in the literature regarding the impact of online luxury consumption and the emergence of second-hand luxury markets on the symbolic value of luxury. A 2 product type (new, second-hand) x 2 buying context (in-store, online) in-between subjects experiment shows how second-hand luxury items are perceived by consumers as having less status and are less prone to conspicuous consumption when compared to new luxury items. It also shows that the difference between second-hand and new luxury items is only relevant when discussing in-store contexts. This result provides interesting insights for luxury brands and businesses selling second-hand luxury items that will need to adapt their strategies in the face of luxury democratization.Impulsionada pela globalização, pelas novas tecnologias como a internet e por um aumento da procura de produtos de luxo em segunda-mão, a democratização do luxo é um fenómeno que poderá vir a ter impactos consideráveis na forma como os consumidores percecionam o valor simbólico do luxo. Esta tese aborda uma lacuna na literatura relativa ao potencial impacto que o consumo de luxo online e o surgimento dos mercados de luxo em segunda-mão podem ter no valor simbólico dos produtos de luxo. Uma experiência com 2 tipos de produto (novo, segunda-mão) x 2 contextos de compra (online, em loja) entre participantes prova que, não só os produtos de luxo em segunda-mão são vistos como tendo menos status quando comparados a produtos de luxo novos, também há uma menor propensão por parte dos consumidores para os consumir de forma conspícua. O estudo também mostra que esta diferença entre produtos de luxo novos e em segunda-mão só é relevante quando consideramos o contexto de uma compra em loja. Estes resultados fornecem informações importantes relativas à forma como as marcas de luxo já estabelecidas no mercado e os negócios de venda de produtos de luxo em segunda-mão poderão adaptar as suas estratégias para melhorarem a sua entrega de valor simbólico aos consumidores numa era de democratização do luxo.engOnlineSecond-handLuxurySymbolic valueStatusConspicuous consumptionSelf-esteemLuxury democratizationSegunda-mãoLuxoValor simbólicoConsumo conspícuoAuto-estimaDemocratização do luxoThe effects of democratization of luxury : exploring the influence of online luxury consumption and second-hand luxury products on the symbolic value of luxurymaster thesis203327969