Elnayal, Omar Salaheldin Ahmed NabihMaia, Ana Sofia Pires2021-09-232021-09-232021-01-252021http://hdl.handle.net/10400.14/35151This dissertation is a project developed with the company Unicre, that is a Portuguese credit union, with the purpose of understanding the behaviours and choices of Portuguese customers regarding credit cards and provide significant insights about who are its potential clients and how to target them. In this sense, an online survey was developed and shared in order to collect the data needed that was then analysed through a hypothesis testing and a cluster analysis. The results revealed that debit cards are the preferred payment choice of Portuguese that fear the usage of credit cards. When looking for a credit card, customers go to their current banks and annuity appears as the most valuable card attribute for them. Three clusters were built, and considering the profitability level, Outliers are the recommended target to Unicre, that attribute a great importance to culture, travelling and nature. Based on these findings, eleven recommendations have been proposed such as launch a pre-paid card that works like a debit card, develop an advertisement campaign focusing on the absence of annuity in Unicre’s credit cards, change customers’ perceptions by building an informal relationship based on trust using the social media to clarify doubts and to provide advices to customers, and to create partnerships with companies such as booking, ticket-line and travel agencies to attract Outliers by offering benefits that meet their most valuable life experiences.Esta tese consiste num projeto desenvolvido com a empresa Unicre, que é uma instituição financeira de crédito portuguesa, com o propósito de compreender o comportamento e as escolhas dos consumidores portugueses relativamente aos cartões de crédito de forma a proporcionar informações relevantes sobre quem são os potenciais clientes e de como os atrair. Neste sentido, um questionário online foi desenvolvido para recolher os dados necessários para serem depois analisados através de um teste de hipóteses e de uma análise de clusters. Os resultados revelaram que os cartões de débito são a primeira escolha dos portugueses que sentem receio de usar o cartão de crédito. Estes, quando procuram um cartão de crédito, dirigem-se ao seu banco atual, considerando a anuidade a caraterística mais importante do cartão. Três clusters foram formados e, baseado no nível de rentabilidade, os Outliers são o segmento recomendado para a Unicre, que atribuem uma grande importância à cultura, às viagens e à natureza. Com base nestes resultados, onze recomendações foram propostas tais como lançar um cartão pré-pago que funcione como um cartão de débito, desenvolver uma campanha publicitária focada na ausência de anuidade nos cartões Unicre, mudar as perceções dos consumidores construindo com eles uma relação informal baseada na confiança, usando as redes sociais para esclarecer dúvidas e dar conselhos e, criar parcerias com empresas como a booking, a ticket-line e agências de viagens de modo a atrair os Outliers oferecendo benefícios que vão de encontro às experiências de vida mais valorizadas por estes.engCredit cardPortugalPayment methodsCredit unionsBanksCustomer behaviourCartão de créditoMeios de pagamentoInstituições financeiras de créditoBancosComportamento do consumidorCredit card consumption in the portuguese marketmaster thesis202656179