Cardeal, Nuno César de Jesus GuerraJardim, Vasco Ilídio Duarte Monteiro Champalimaud2018-08-082018-07-162017http://hdl.handle.net/10400.14/25505The present thesis is a case study, on the internationalization process of a boutique Portuguese family wine-maker, into China. This case study is meant to be used in Strategic based courses, with particular emphasis to internationalization processes and cross-border business situations. The company under analysis, is Quinta Vale de Fornos (QVF), which is used to portray the main difficulties found by such companies, when working with countries with such a large “distance” vis-á-vis the country of origin. The case study touches on a variety of different points, from analysis the potential target market and choosing from the various possible options, the process of approaching and entering the markets, partnership relationship, flexibility to adapt to different work environments, among others. As a case study to be used in class, it is supported by suggested theoretical frameworks, which could be used to study and analyse the process of internationalization. By looking into a real-life practical situation, students are able to use theoretical frameworks which are being presented during the courses to form an opinion and critically analyse the moves chosen by the company under analysis.A tese aqui exposta é um caso de estudo, que relata o processo de internacionalização duma productora de vinhos familiar. O objectivo deste caso de estudo é ser utilizado como apoio a cadeiras de base de estratégia, com particular enfase em processos de internationalização e processo de negócios internacionais. A empresa a ser analisada é a Quinta Vale de Fornos (QVF), que é utilizada como forma de ilustrar as dificuldades que empresas similares costumam ter, aquando de projectos de internacionalização, objecto da “distancia” existente entre o pais e origem e o país de destino. O presente caso toca em temas tão distintos como a análise de mercados target, e o processo de escolha por entre as opções, o processo de abordagem e penetração do mercado escolhido, relação de parecerias, flexibilidade para adaptar a diferentes realidades, entre outros. Como caso de estudo para ser utlizado durante a aula, tem incluídas opções de teoria de estratégia, que deve ser utlizada no estudo e na análise de um processo de internacionalização. Ao estudar um caso real, os alunos poderão aplicar as bases teóricas que são sugeridas para formar as suas opiniões e analisar criticamente os passos dados pela empresa em questão.engQuinta Vale de Fornos : ensuring competitiveness in “Distant China”master thesis201960796