Elnayal, Omar Salaheldin Ahmed NabihDias, João Pedro Paiva2021-09-162021-09-162021-01-252021http://hdl.handle.net/10400.14/34938DHL Express, an international express market reference, registers a low market share on its international road delivery service, DHL Economy Select. This dissertation aims to understand what can be implemented by the client company to battle this situation and be among the top players in the service, particularly packages delivery. This research aims to characterize the DHL Express offer alongside its main competitors, striving to understand how similar DHL Express’s service offer is. The main topics covered are service, geographical coverage, delivery times and price, since they were identified among the client’s primary decision factors. The research starts by reviewing related literature and analyses both primary sources of data – interviews to employees and clients of the client company –, and secondary sources – company’s services, shipping rates, geographical coverage and corresponding delivery times. This research analysis comprised interviews coding and direct comparison of the topics mentioned. The analysis revealed that DHL Express offer to be uncompetitive. Indeed, competitors offer lower prices, accept larger packages, and charge less for oversize packages and do not restrict service access to clients contracting another service. Additionally, this research offers the client company a sensitivity analysis of its base rates, revealing the competitor’s minimum discount rate needed to match its standard business proposals. To conclude, an interdependent set of recommendations was presented to the client company to increase its service competitiveness, which results in a higher market share.DHL Express, uma referência no mercado expresso internacional, regista uma baixa quota de mercado no serviço rodoviário internacional, DHL Economy Select. Esta dissertação visa perceber o que pode ser implementado pela empresa cliente para combater a situação e ficar entre as principais empresas a prestar o serviço, em particular embalagens. Esta pesquisa visa caracterizar a oferta da DHL Express ao lado dos seus competidores, num esforço de perceber a similaridade da oferta da DHL Express. Os principais tópicos abordados são o serviço, cobertura geográfica, prazos de entrega e preço, uma vez que foram identificados entre os fatores de decisão dos clientes. O estudo começa por rever literatura relacionada e analisa fontes primárias de informação – entrevistas a empregados e clientes da empresa cliente – e fontes secundárias – serviços, tarifas, cobertura geográfica e tempos de entrega de cada empresa. A análise deste estudo incluiu a codificação de entrevistas e comparação direta dos tópicos referidos, revelando que a oferta da DHL Express não é competitiva. De facto, a competição oferece preços mais baixos, aceita embalagens maiores, cobra menos por pacotes acima das dimensões limite e não restringe o acesso ao serviço a clientes que contratem outro serviço. Adicionalmente, este estudo oferece à empresa cliente uma análise de sensibilidade da tarifa base, revelando a taxa de desconto mínima que os competidores devem aplicar para igualar as suas habituais propostas empresariais. Para concluir, um conjunto interdependente de recomendações foi apresentado à empresa cliente para aumentar a competitividade do seu serviço, resultando numa maior quota de mercado.engConsulting projectDHL Express PortugalInternational road transportationCompetitor comparisonDelivery timesShipping ratesSurchargesPackage dimensionsProjecto de consultoriaTransporte rodoviário internationalComparação de competidoresTempos de entregaTarifas de transporteSobretaxasDimensões de embalagemDHL Express Portugal : B2B market analysis of the international road delivery servicemaster thesis202656101