Torres, Eduardo CintraBrochocka, Julia Maria2025-06-042025-06-042025-05-072024-09http://hdl.handle.net/10400.14/53589Reality television has become very popular around the world. Reality shows are usually based on the simple principle of showing common people in situations similar to real. Poland, like any other country, has also been affected by the popularity of reality TV. Reality shows, especially dating shows like Love Island, Hotel Paradise, Love Never Lies and The Sanatorium of Love, became a cultural phenomenon with high viewership. However, this phenomenon states the question: what motivates Polish viewers to watch these dating reality shows? By examining audience study theories such as Uses and Gratifications or Reception theory and understanding reality TV audience, their habits, and motivations, we conducted a survey and interviews among young adults in Poland. Both survey and interviews were based on prior research regarding reality television and their audience. Findings indicate that the majority of the responders watch those shows as they seek entertainment. Other less popular reasons are to pass time, relax, escape, socialize and because of participants in that shows. Some viewers watch dating shows for other reasons such as voyeurism, out of habit, for social learning or identification however this reason did not receive much support in this target group. Both the Uses and Gratifications theory and Reception theory were in line with the results of this study.O género do reality show televisivo tornou-se muito popular ao redor do mundo. Os programas deste género são geralmente baseados no princípio simples de mostrar pessoas comuns em situações semelhantes às da vida real. A Polónia, como qualquer outro país, também foi afetada pela popularidade da TV de realidade. Especialmente os reality shows de namoro, como Love Island, Hotel Paradise, Love Never Lies e O Sanatório do Amor, tornaram-se um fenómeno cultural com muita audiência. No entanto, esse fenómeno levanta a questão: o que motiva os telespectadores polacos a assistirem a esses reality shows de namoro? Ao examinar teorias de estudo de audiência, como a dos Usos e Gratificações ou a Teoria da Recepção, e compreender o público da Reality TV, os seus hábitos e motivações, conduzimos um inquérito e entrevistas com jovens adultos na Polônia. Tanto o inquérito como as entrevistas basearam-se em pesquisas anteriores sobre televisão de reality e o seu público. Os resultados indicam que a maioria dos respondentes assiste a esses programas em busca de entretenimento. Outras razões menos populares são passar o tempo, relaxar, escapar, socializar e por causa dos participantes nesses programas. Alguns telespectadores assistem a programas de namoro por outros motivos, como voyeurismo, hábito, aprendizado social ou identificação, no entanto, essas razões não receberam muito apoio nesse grupo-alvo. Quer a teoria dos Usos e Gratificações, quer a teoria da Receção estavam em consonância com os resultados deste estudo.engDatingReality TVAudienceMotivationsPolandReality showsNamoroMotivaçõesAudiênciaPolóniaReasons behind watching dating reality TV by young adults in Polandmaster thesis203941136