Xavier, RuteVieira, Ana Margarida Figueiredo2015-04-272015-02-042015http://hdl.handle.net/10400.14/17307There appears to be a shared recognition of the strong need to understand cultural consumers better and establish programs more strategically in order to achieve higher success. Communication is possibly one of the most important elements in maintaining a long-term relationship between hotels and guests, this is why hotels must coordinate all communication messages and sources in order to deliver a consistent, unified message through their promotional activities. Art projects in the hospitality sector are increasing, however due to a largely apathetic general public and to the novelty of having art exhibitions on a hotel, these projects are in dire need of a communication strategy. In reaching this purpose, efficient external and internal communication are seen as enablers to gain competitive advantage. Hotel managers and scholars are starting to be interested in understanding how to take advantage of the art present in the hotels and how to communicate it to guests and employees, and that is exactly what this study attempts to answer. This dissertation intends to provide a communication strategy to art projects in the hospitality sector. To achieve a better understanding of the industry, a collaboration was done with Tivoli Hotels & Resorts, a Portuguese hotel chain, which was crucial to assess the several steps needed to create a communication strategy and the specificities and limitations of the sector. Additionally, primary and secondary data were collected such as interviews with other hotels and art organizations, a benchmarking analysis, visits to Tivoli Hotels & Resorts and academic research. Besides the relevance of the project to the launch of this project at Tivoli Hotels & Resorts, this study presents several recommendations adaptable to almost every art hotel. This study came to prove that arts marketing can be adaptable to the hospitality sector and that hotels gain a differentiating factor by promoting their arts projects. This study brought the several steps needed to launch an art project emphasizing the most high-priority and benefic.Parece haver um reconhecimento comum da forte necessidade de perceber melhor o consumidor cultural e estabelecer-lhe programas mais estratégicos para atingir maior sucesso. A comunicação é possivelmente o elemento mais importante para manter uma relação de longa duração entre o hotel e o cliente, por esta razão o setor hoteleiro tem de garantir a coordenação de todas as mensagens e fontes para que o cliente tenha acesso a atividades promocionais com mensagens consistentes e únicas. Os projetos de arte no setor hoteleiro têm vindo a aumentar, no entanto devido a um público apático no geral e à novidade de hotéis serem palco de exibições de arte, estes projetos estão a precisar profundamente de uma estratégia de comunicação. Para alcançar este propósito, uma eficiente comunicação externa e interna são vistas como impulsionadores para atingir uma vantagem competitiva. Os gerentes de hotel e investigadores começam a interessar-se em compreender como tirar partido da arte presente nos hotéis e como comunicá-la aos hóspedes e empregados, e é exatamente esta questão que esta dissertação se propõe a responder. Esta dissertação pretende providenciar uma estratégia de comunicação para projetos de arte no setor hoteleiro. Para alcançar um conhecimento mais profundo da indústria, foi feita uma colaboração com o Tivoli Hotels & Resorts, uma cadeia de hotéis portuguesa, que teve um papel crucial na compreensão dos vários procedimentos necessários numa estratégia de comunicação, assim como das especificidades e limitações deste setor. Os dados que sustentam este estudo foram recolhidos através de entrevistas a outros hotéis e instituições de arte, análise de benchmarking, visitas aos hotéis Tivoli e pesquisa académica. Para além da relevância para o lançamento do projeto de arte nos hotéis Tivoli, este estudo apresenta várias recomendações adaptáveis a uma boa parte dos hotéis com arte. Este estudo torna visível a possível adaptação de arts marketing para o setor hoteleiro mostrando que este tipo de projetos quando bem comunicados tornam-se num fator diferenciador. Esta dissertação revela os vários passos necessários para o lançamento de um projeto de arte enfatizando os mais prioritários e benéficos.engCommunication of art in the hospitality industry : the Tivoli Hotels & Resorts casemaster thesis201169924