Alecrim, Thales Reis2024-02-012024-02-012023-12-212238-6270http://hdl.handle.net/10400.14/43818“Primitive Future”, the final track from the Brazilian band Sepultura's album Beneath the Remains (1989), marked the global emergence of the ensemble and subsequent commercial success. Musically, the song is centered on a pulsating rhythm and horizontal motifs (riffs) developed at a rapid pace. Additionally, it lacks a defined tonal center, creating a tense atmosphere through consonances and dissonances. The lyrics also depict a post-apocalyptic future. Thus, this study explores the historical conditions that allowed the production and circulation of a pessimistic song about the future. It specifically examines the rise of neoliberalism and presentism alongside the establishment of capitalist realism and performance as a social imperative in a globalized context.“Primitive Future”, última faixa do disco Beneath the Remains (1989) da banda brasileira, Sepultura, estreou a circulação global do conjunto e o consequente sucesso comercial. Musicalmente, a canção está focada no pulso e nos motivos horizontais (riffs) que são desenvolvidos em andamento acelerado. Além disso, não apresenta um centro tonal definido, criando, assim, uma atmosfera tensionada por meio de consonâncias e dissonâncias. O mesmo ocorre com a lírica que descreve um futuro pós-apocalíptico. Logo, indaga-se aqui quais condições históricas permitiram a produção e a circulação de uma canção pessimista em relação ao futuro. Examina-se, especialmente, tanto a ascensão do neoliberalismo como do presentismo emparalelo à constituição do realismo capitalista e do desempenho enquanto imperativo social em um contexto globalizado.engMetalNeoliberalismPresentismNeoliberalismoPresentismoPrimitive future: metal, time and neoliberalism in sepultura musical production (1989)Primitive future: metal, tempo e neoliberalismo na produção musical do sepultura (1989)journal article10.18223/hiscult.v12i2.3783001133718000006001133718000017