Guedes, Nuno MagalhãesBaptista, Inês Cardoso da Silva2013-07-012013-07-012013-03-11http://hdl.handle.net/10400.14/11675In 2011, nine years after its first international experience in Spain, and during a period of severe economic crisis, A Loja do Gato Preto decided to take a chance and bet on the French market, opening its first store at Le Millénaire, a brand new shopping center just outside Paris. But the outcome was disappointing, creating doubts in the management minds about the next moves. This is the foundation on which the Case Study, the main objective of this master’s thesis, is built. Following the Case, the Literature Review chapter approaches a variety of theorical issues that are closely connected to the case study. The Literature Review is divided in three main parts: Strategy, Internationalization and Retailing. The Teaching Note provides a practical and personal analysis of the issues addressed in the Literature Review, analyzing not only some strategic aspects of the company and its retailing business, such as its resources and capabilities, its generics strategy and its stage on the Wheel of Retailing, but also taking a closer look to some aspects regarding the internationalization process (entry strategies, CAGE framework, etc). This chapter ends with recommendations regarding the internationalization process of the company, as well as with a brief description of what happened after the end date of the case.Em 2011, nove anos após a sua primeira experiência internacional em Espanha, e durante um período de grave crise económica, A Loja do Gato Preto decidiu apostar no mercado francês, abrindo a sua primeira loja no Le Millénaire, um novo centro comercial nos arredores de Paris. Contudo, o resultado dessa aposta foi desapontante, e criou dúvidas nos gestores da empresa acerca dos seus próximos passos. Esta é a base sobre a qual o Case Study, grande objectivo desta tese de mestrado, é construído. Após o Case Study, o capítulo de Literature Review aborda teoricamente uma variedade de assuntos que estão bastante ligados ao caso. A Literature Review está dividida em três partes: Estratégia, Internacionalização e Retalho. A Teaching Note providencia uma análise prática e pessoal dos assuntos abordados na Literature Review, analisando não apenas alguns aspectos estratégicos da empresa e do seu negócio de retalho, como os seus recursos e capacidades, a sua estratégica genérica e a sua fase na Wheel of Retailing, mas também olhando de perto para alguns aspectos relativos ao processo de internacionalização (estratégias de entrada, CAGE framework, etc). O capítulo acaba com recomendações relativas ao processo de internacionalização da empresa, bem como com uma breve descrição do que aconteceu após a data final do caso.engA Loja do Gato Preto : the story of a troubled expansion to Francemaster thesis