Leglise, LaureSerradas, Maria Margarida Moreira Rato2022-08-032022-08-032022-01-262021http://hdl.handle.net/10400.14/38498Sustainability is increasingly becoming crucial for every business to stay competitive, resulting in various changes in the way companies operate. However, these changes can be quite challenging for luxury hotels since luxury and sustainability have contradictory aspects. This study focuses on how luxury hotels are adopting sustainable practices. To answer the research question, I conducted a comparative case study. The results show that the luxury hotels studied implemented eight main sustainable practices: managing waste, reducing the consumption of materials, having a sustainable cuisine and organic gardens, reducing the energy and water consumption, sourcing locally, making charity donations, supporting the community, and educating consumers on sustainability; along with the means to achieve them. Nevertheless, the implementation of these practices may negatively affect the guest’s experience in the sense that becoming more sustainable can compromise the luxurious experience guests expect. Thus, the contradictions between luxury and sustainable practices are also discussed and presented. This study provides theoretical knowledge while presenting practical recommendations and warnings for managers of luxury hotels who want to embrace sustainability in their business.A sustentabilidade está a tornar-se cada vez mais crucial para que cada empresa se mantenha competitiva, resultando em várias mudanças na forma como as empresas operam. No entanto, estas mudanças podem ser bastante desafiantes para os hotéis de luxo, uma vez que o luxo e a sustentabilidade têm aspetos contraditórios. Este estudo centra-se na forma como os hotéis de luxo se estão a adaptar às expectativas de sustentabilidade. De modo a responder à questão da investigação, conduzi um estudo de caso comparativo. Os resultados mostram que os hotéis de luxo estudados implementaram oito principais práticas sustentáveis: gerir o desperdício, reduzir o consumo de materiais, ter uma cozinha sustentável e jardins orgânicos, reduzir o consumo de energia e água, abastecer localmente, fazer doações a instituições de caridade, apoiar a comunidade e educar os consumidores sobre sustentabilidade; juntamente com os meios para alcançá-los. No entanto, a implementação destas práticas pode afetar negativamente a experiência do hóspede no sentido em que ao visar a sustentabilidade, esta pode comprometer a experiência luxuosa expectada pelos hóspedes. Assim, as contradições entre o luxo e as práticas sustentáveis também são discutidas e apresentadas. Este estudo fornece conhecimento teórico ao mesmo tempo que apresenta recomendações práticas e avisos para gestores de hotéis de luxo que querem abraçar a sustentabilidade nos seus negócios.engLuxuryHospitalitySustainabilityTensionsLuxoHotelariaSustentabilidadeTensõesManaging the tensions between luxury and sustainability : the case of the luxury hotelsmaster thesis202965112