Santos, Filipe Manuel Simões dosOberdieck, Ria2021-11-022021-11-022021-06-292021-06http://hdl.handle.net/10400.14/35754The vast spread of mobile phones across sub-Saharan Africa (SSA) offers great opportunities to tackle the region’s learning crisis through mobile educational technology (EdTech). EdTech solutions have been highly effective in long-term pilots, but the learning crisis perseveres. This thesis aims to shed light on primary and secondary EdTech, through an interview-based benchmark analysis and an EdTech adoption use case for Girl Move Academy. GMA supports girls to transition to secondary school in a marginalized Mozambican region. All ventures were ranked in categories, derived from interviews with GMA and Mozambican professionals, according to their suitability to GMA. The analysis results in three main findings: First, an uneven subject distribution exists including a science, technology, engineering and mathematics (STEM) dominance but literacy learning solutions for older students are missing despite high illiteracy. Second, the preferred distribution model for scale is via schools with the help of NGOs as hardware and internet situation in marginalized settings still don’t allow for individual adoption at scale. Third, countries greatly differ in their EdTech infrastructure and accordingly attractiveness as an expansion destination. This thesis expands the research done in mobile EdTech in SSA by providing an overview of the landscape and comparing ventures’ business models regarding their contribution to quality learning at scale in SSA. Building on findings, the thesis gives relevant recommendations for GMA for suitable ventures and features to further look into.A vasta difusão dos telemóveis na África Subsaariana (ASS) oferece grandes oportunidades para enfrentar a crise de aprendizagem da região através da tecnologia educacional móvel (EdTech). As soluções EdTech têm sido eficazes em projetos-pilotos de longo prazo, mas a crise de aprendizagem continua. Esta tese apresentará a EdTech no ensino primário e secundário, através de uma análise baseada em entrevistas e um caso de utilização da EdTech para a Girl Move Academy (GMA). A GMA apoia raparigas na transição para a escola secundária numa região moçambicana marginalizada. Os projetos de referência foram classificados quanto à sua aptidão para a GMA. A análise resulta em três conclusões principais: Primeiro, existe uma distribuição desigual de disciplinas com um domínio da ciência, tecnologia, engenharia e matemática, mas nenhuma aprendizagem de alfabetização na escola secundária apesar do elevado analfabetismo. Em segundo lugar, o modelo de distribuição preferido é através das escolas em conjunto com ONGs, uma vez que a situação do hardware e da Internet em ambientes rurais não permite a adoção individual à escala. Terceiro, os países diferem muito nas suas infraestruturas EdTech e, consequentemente, na sua atratividade como destino de expansão. Esta tese expande a investigação feita na EdTech móvel na ASS, fornecendo uma visão geral da situação e comparando os modelos de negócios no que diz respeito à sua contribuição para a aprendizagem de qualidade em escala na ASS. Com base nos resultados, a tese dá recomendações relevantes para a GMA para empreendimentos e características adequadas para análise mais aprofundada.engEducational technologyEntrepreneurship in sub-Saharan AfricaMozambiqueMobile learningLearning at scaleICT in sub-Saharan AfricaInternet workaroundsDigital divideTecnologia educacionalEmpreendedorismo na África subsaarianaMoçambiqueAprendizagem móvelAprendizagem em escalaTIC na África subsaarianaSoluções de trabalho na InternetFosso digitalMobile EdTech solutions and their contribution to quality education at scale in sub-Saharan Africa : an implementation suggestion for Girl Move Academy in Mozambiquemaster thesis202751570