Martinho, Jorge Manuel carrilho Ribeiro São2012-05-292012-05-292009-12http://hdl.handle.net/10400.14/8468Introdução: O conhecimento circula diariamente por todo o mundo tendo-se criado uma “aldeia global” em constante mudança. A sociedade digital fez surgir uma dimensão nova na educação e na formação com um actualizado conceito da formação contínua, válida em todos os campos da actividade humana entre os quais a saúde e a medicina nesta nossa sociedade em que o conhecimento é determinante para o sucesso no mercado de trabalho. O e-Learning, veio permitir uma aprendizagem personalizada e simultaneamente bastante flexível em termos de local, hora e tempo de estudo sendo também um instrumento de difusão de conhecimento à escala global com a vantagem de ser facilmente actualizado e programável. Visando incluir no universo de formandos os alunos das Faculdades,“Uma Ponte entre a Imagiologia e a Clínica” não excedeu sensivelmente o conteúdo programático da disciplina de Imagiologia adoptado nas Faculdades de Medicina em Portugal. Tentou dar-se-lhe a vertente simultaneamente lúdica e prática dos casos que a cada dia podem surgir na nossa actividade médica por mais variada que seja em termos de especialidades médicas ou cirúrgicas. Projectou-se a elaboração de um curso com componente abrangente de educação médica aplicável em pré e pós graduação. Objectivos: O curso “Uma ponte entre a Imagiologia e a Clínica” pretende como primeiro objectivo confirmar a eficácia da oferta de conhecimentos de imagiologia por e-learning. Fez uso do impacto da interpretação estática e dinâmica das imagens que levam ao diagnóstico das diversas patologias que lhes estão subjacentes. O segundo objectivo é aferir a importância da presença empenhada versus distanciamento deliberado do tutor relativamente aos formandos na adesão ao curso entendida como a sua frequência incluindo o teste final. Um terceiro objectivo é a avaliação que a actividade do tutor tem na quantidade de conhecimento transmitido neste tipo de cursos em que os aprendentes têm à partida já um contacto não desprezível com a matéria leccionada.Metodologia: O curso foi elaborado com base no modelo pedagógico SAFEN-D,tendo sido efectuadas três edições do curso as duas primeiras com o empenho dedicado do tutor e a terceira edição sem esse empenho, com o tutor propositadamente alheado de toda a actividade formativa. Efectuou-se a análise estatística comparativa da penetração e sucesso do curso entre os formandos nos dois tipos de conduta tutorial. A plataforma que serviu de suporte ao desenrolar do curso e automatizou a gestão dos participantes impunha a realização de dois questionários imediatamente após a inscrição, sendo um de perfil de prendizagem e outro de inteligência emocional. Para além destes questionários os participantes foram submetidos a um pré teste de trinta e quatro perguntas e a um teste final com as mesmas perguntas para aferir os progressos em termos de conhecimentos ministrados no curso. Resultados: O curso teve a inscrição de 232 alunos em três edições tendo sido concluído por um total de 65 formandos. As primeiras duas edições contaram com o empenho do tutor. Na primeira edição dos 17 inscritos a convite directo do tutor terminaram 16 (94%)tendo sido frequentada por médicos de várias especialidades. Na segunda edição houve 130 inscrições tendo terminado 33 (26%), foi frequentada na sua grande maioria por alunos de medicina. A terceira edição foi frequentada por médicos de Clínica Geral e Familiar no âmbito do respectivo Congresso Virtual. Muito embora se tenham inscrito 85 alunos nesta terceira edição apenas terminaram 14 (16%) não havendo qualquer acção do tutor no decorrer do curso. A percentagem dos que terminaram nas duas primeiras edições foi assim significativamente maior. Conclusão: O número crescente de profissionais necessários na área da saúde e a fulgurante expansão do conhecimento médico com a sua inevitável caducidade e premência constantes converteram a educação médica numa possível área de utilização de recursos didácticos estruturados e explorados no âmbito do e-Learning.Introduction: There is a need of continuous education for all technological activities. To obtain success, working people must know the state of their art. This is the rule in Medicine. This is the rule in pre or post-graduated Medical Education especially in Imaging. E- Learning, as a model of the process teaching-learning, fits perfectly this new paradigm: using digital technology with its huge capacities allows educational interventions conception with underlying learning theories in a customized way, at a global scale with possibly fast actualization. Designing e-learning solutions to make learning resources access (anytime,anywhere) more flexible, becomes fundamental so that adequate pedagogical strategies implemented taking a more efficient learning. Concerning the integration of Medical School students, all the skills in “Bridge from Imaging to Clinics” did not exceed significantly the Portuguese Medical School programmatic area. The purpose was to perform a lot of teaching files in order to have fun with the hands on practice. Beside the adherence of pre-graduate medical education the goal on pos-graduation is getting the interest of both medical and surgery specialties. Objectives: The course "Bridge from imaging to Clinics" is first intended to confirm the effective delivery of imaging knowledge, by e-learning. It made use of the impact of static and dynamic interpretation of the images that lead to the diagnosis of various pathologies that underlie them. The second objective is to measure the importance of the dedicated presence versus deliberate distancing of the tutor on the trainee’s adhesion to the course (until is conclusion). A third objective is to evaluate the importance of the tutor in the success of knowledge transfer. Methodology:The course was based on the pedagogical model SAFEN-D, and it was made three editions of the course. The first two editions had the dedicated. commitment of the mentor and the third edition had not that commitment, with the tutor purposely off all training activity. It was made a statistical analysis of penetration and success of the course among the students in both types of tutorial conduct. The platform that has been used as base to conduct the course and to automate management of the participants required the completion of two questionnaires immediately after registration, one of profile of learning and other of emotional intelligence. In addition to these questionnaires were collected and subjected to a pretest with thirty four questions and a final test with the same questions to measure progress in terms of skills provided in the course. Results: The course had the entry of 232 students in three editions and has been completed for a total of 64 trainees. The first two editions relied on the commitment of the tutor. In the first edition of 17 subscribers, from a direct call from the tutor 16 completed the course (94%) and as been attended by medical doctors of various specialties. The second edition, attended mostly by medical students, there was 130 entries and finished 34 (26%). The third edition was attended by Family doctors of General Practice as part of their Virtual Congress. Although there have enrolled 85 students in this third edition just 14 completed the course (16%) in the absence of any action of the tutor during the same. The percentage of those who completed the first two editions was thus significantly higher. Conclusion: The increasing number of professionals needed in the health and the enormous expansion of medical knowledge with its inevitable obsolescence and constant urge, converted medical education a possible area of use of educational resources structured and operated within the e-Learning. The medical community has the psychological, cognitive and social conditions for the use of this methodology, and their perceptions are promising for the implementation of systemic educational schemes for e-Learning. The percentage of those who completed the first two editions which involved the commitment of the tutor was significantly higher 94% and 26%) of the third round(15%)in which the tutor moved away deliberately. The high percentage of studentsin the first edition that led the way until the end must be explained by the fact that all participants are aware of the personal tutor before the implementation of the course. In the second and third edition there was no prior relationship between the tutor and students. While the second edition during the transmission of knowledge it was established a near institutional relationship, in the ultimate edition there was no tutorstudent contact, and that can be explained by the low number of learners who took the course until the end. There was no statistically significant correlation between the final grades obtained by students and tutorial commitment .porPonte entre a imagiologia e a clínica : avaliação da importância do tutor num curso e-learningmaster thesis