Ferreira, Arthur ViannaBaptista, Isabel2025-06-232025-06-232025-05-252448-3583http://hdl.handle.net/10400.14/53728This research investigates the presence of social representations among social educators in an extension course at a public university in Rio de Janeiro. The Postdoctoral research in Educational Sciences aimed to understand how these social representations interfere in the formative processes, articulating the results with Baptista's (2005) concept of hospitality in Social Pedagogy. Using the psychosocial approach of Doise (2001) and Moscovici (2003), the research was carried out in the phenomenological-interpretative paradigm (Marques; Amendoeira, 2020) with 26 social educators participating in the continuing education course in Social Pedagogy. Their portfolios and forms were analyzed based on the rhetorical-philosophical discourse analysis. The results indicate the presence of social representations with a figurative core on “School”, covering themes such as school education, expanded teacher training, non-school educational practices, the role of the social educator, and subjects impoverished by their practices.Esta investigação buscou averiguar a presença de representações sociais entre educadores sociais em um curso de extensão em uma universidade pública no Rio de Janeiro. A pesquisa de pós-doutorado em Ciências da Educação objetivou entender como essas representações sociais interferem nos processos formativos, articulando os resultados com o conceito de hospitalidade de Baptista (2005) na Pedagogia Social. Utilizando a abordagem psicossocial de Doise (2001) e Moscovici (2003), a pesquisa foi realizada no paradigma fenomenológico-interpretativo (Marques; Amendoeira, 2020) com 26 educadores sociais participantes do curso de formação continuada em Pedagogia Social. Seus portfólios e formulários foram analisados a partir da análise retórico-filosófica do discurso. Os resultados indicam a presença de representações sociais com núcleo figurativo sobre “Escola”, abrangendo temas como educação escolar, formação docente ampliada, práticas educativas não escolares, função do educador social e sujeitos empobrecidos de suas práticas.engSocial representationsSocial pedagogyTrainingSocial educatorsRepresentações sociaisPedagogia socialFormaçãoEducadores sociaisThe training of social educators from Rio de JaneiroThe training of social educators from Rio de JaneiroA formação de educadores sociais fluminenses: entre as representações sociais e a pedagogia socialresearch article10.25053/redufor.v10.e15004