Lino, Rute Sofia Barbosa XavierSoares, Bruno Sousa Moreira Morais2018-09-072018-07-162018http://hdl.handle.net/10400.14/25625InBIM is a BIM consulting start-up, which is still at the seeding stages and still doesn’t have any clients. This way, it still doesn’t have a clear strategy to communicate and promote their service to the market, neither their target segments defined. Therefore, it seeks to develop a customized strategy to communicate and promote their service to their potential customers and to gain exposure in the AEC industry. The current thesis provides a detailed study of the process of developing a marketing communication and promotion strategy. An analysis of the AEC industry helped defining InBIM’s target segments as the architects, the engineers, the contractors and the owners, as well as understanding the characteristics of each target. According to the literature on marketing communications strategies, the first three steps are choosing the targets, determining the communication objectives and selecting cost-effective communication channels. However, the type of product market, the life-cycle stage that the service encounters itself in and the buyer-readiness stage will affect the selection of the communication channels. Therefore, three main strategies were developed, one for the architects, other for engineers and contractors, and one for the owners. Further recommendations about the communication objectives and the most cost-effective communication and promotion channels and tools to be used in each strategy by InBIM were defined.InBIM é uma start-up de consultoria BIM, que ainda se encontra na fase inicial do negócio e ainda não possui nenhum cliente. Desta forma, ainda não possui uma estratégia clara de comunicação e promoção da empresa e do seu serviço ao mercado, nem possui os seus segmentos-alvo bem definidos. Por isso, procura desenvolver uma estratégia personalizada para comunicar e promover a empresa e o seu serviço aos seus potenciais clientes e ganhar exposição no setor da AEC. A presente tese fornece um estudo detalhado do processo de desenvolvimento de uma estratégia de marketing de comunicação e promoção. Uma análise do setor da AEC ajudou a definir os segmentos-alvo da InBIM como arquitetos, engenheiros, empreiteiros e proprietários, além de compreender as características de cada cliente alvo. De acordo com a literatura sobre estratégias de marketing de comunicação, os três primeiros passos são escolher os clientes alvo, determinar os objetivos de comunicação e selecionar canais de comunicação económicos e eficientes. No entanto, o tipo de mercado do produto, a fase do ciclo de vida em que o serviço se encontra e a fase de disponibilidade para comprar do comprador afetarão a seleção dos canais de comunicação. Portanto, três estratégias principais foram desenvolvidas, uma para os arquitetos, outra para engenheiros e empreiteiros e outra para os proprietários. Recomendações adicionais sobre os objetivos de comunicação e os canais e ferramentas de comunicação e promoção mais eficazes e económicas a serem utilizados em cada estratégia pelo InBIM foram definidos.engStart-upBIM methodologyCommunication and promotion strategyTargetingPositioningCommunication channels and toolsRoadmap of promotion and communication strategy : development and implementation of a promotion and communication strategy for the Portuguese BIM Consulting Company InBIMmaster thesis201961393