Rajsingh, PeterSchoppmann, Marc Josef2023-02-132023-02-132022-06-302022-05http://hdl.handle.net/10400.14/40191Electric vertical takeoff and landing (eVTOL) technology enables a sustainable form of aviation for currently unserved connections. eVTOLs can reduce the carbon emissions of the aviation industry by replacing conventional helicopters and smaller aircrafts. In addition, traffic congestion in large cities can be decreased and travel times shortened. This thesis examines which use case is offered to the passengers. In addition, the prospective urban air mobility (UAM) market player that is expected to become a potential operator in the short term is summarized, alongside the value proposition (VP), key resources (KR), key activities (KA), and key partnerships (KP) of an eVTOL operator. The findings have been obtained through a qualitative research approach questioning 16 UAM experts, commercial as well as private aviation companies. The results reveal that eVTOL manufacturers are going to be the first market players to operate eVTOLs in the short to medium term. Commercial airlines are expected to step into the market in the long term. Interviews have additionally shown that airport shuttles will be the first served use case. The primary value proposition is saving time for the passengers. The primary key resource is human staff. The primary key activity is eVTOL maintenance. The primary key partnership is with the infrastructure provider and/or operator. Furthermore, this research adds value to the existing UAM literature on eVTOL operators, first commercially offered use cases as well as elements of an operator’s business model.A tecnologia de decolagem e aterrissagem vertical elétrica (eVTOL) permite uma forma sustentável de aviação para conexões atualmente não atendidas. Os eVTOLs podem reduzir as emissões de carbono da indústria da aviação substituindo helicópteros convencionais e aeronaves menores. Além disso, o congestionamento do tráfego nas grandes cidades pode ser reduzido e os tempos de viagem reduzidos. Esta tese examina qual caso de uso é oferecido aos passageiros. Além disso, o potencial participante do mercado de mobilidade aérea urbana (UAM) que deve se tornar um operador potencial no curto prazo é resumido, juntamente com a proposta de valor (VP), recursos-chave (KR), atividades-chave (KA) e parcerias (KP) de um operador eVTOL. Os resultados foram obtidos por meio de uma abordagem de pesquisa qualitativa questionando 16 especialistas, empresas de aviação comercial e privada. Os resultados revelam que os fabricantes de eVTOL serão os primeiros players do mercado a operar eVTOLs no curto e médio prazo. Espera-se que as companhias aéreas comerciais entrem no mercado a longo prazo. As entrevistas também mostraram que os ônibus do aeroporto serão o primeiro caso de uso servido. A principal proposta de valor é economizar tempo para os passageiros. O recurso-chave primário é a equipe humana. A atividade de chave primária é a manutenção do eVTOL. A parceria de chave primária é com o provedor e/ou operador de infraestrutura. Além disso, esta pesquisa agrega valor à literatura UAM existente sobre operadoras eVTOL, primeiros casos de uso oferecidos comercialmente, bem como elementos do modelo de negócios de uma operadora.engUrban air mobilityUse caseAirport shuttleeVTOLeVTOL manufacturereVTOL operatorBusiness modelMobilidade aérea urbanaCaso de utilizaçãoTransporte de aeroportoFabricante de eVTOLOperador de eVTOLModelo de negócioThe operation of eVTOLs in the urban air mobility sector : use case & operator assessmentmaster thesis203132580