Moreira, Sérgio Paulo de JesusSousa, Ricardo Homem2024-06-212024-06-212024-05-092024-03http://hdl.handle.net/10400.14/45580Based on the AMO framework, which has been widely utilized by researchers to assess the attractiveness of human resource practices, the proposition of incorporating a novel dimension, denoted as Sustainability, has been posited. This extension encompasses a suite of practices that contemporary investigations assert as pivotal determinants of employee attractiveness. Furthermore, drawing from a review of how researchers have utilized the AMO framework, a selection of human resource practices was undertaken for each dimension. For the new Sustainability dimension, practices were chosen based on their frequent citation by researchers as being crucial components of an attractive employer value proposition. A survey was conducted among the advertising agencies in Portugal to gauge the perceived value of bundles of practices by employees, using a policy capturing technique to simulate a decision-making scenario akin to that of a job seeker, rather than simply requesting participants to rate a list of practices. Additionally, a projective technique was utilized to mitigate socially desirable responses and capture nuanced details regarding which human resource practices hold greater importance within the dimensions perceived as more attractive by participants. The results did not yield statistically significant findings regarding the attractiveness of the dimensions; however, they indicated a tendency towards a preference for the Motivation and Sustainability dimensions (at a significance level of 10%). Conversely, the results concerning the most significant human resource practices within each dimension were statistically significant, revealing a notable emphasis on competitive salary, contractual security, work flexibility and employer-provided health support, including mental health.Com base na matriz AMO, amplamente utilizada por investigadores para avaliar a atratividade das práticas de recursos humanos, foi proposta a incorporação de uma nova dimensão, denominada Sustentabilidade. Essa extensão engloba um conjunto de práticas que investigações recentes afirmam ser determinantes da atratividade dos trabalhadores. Além disso, com base numa revisão de como os investigadores têm utilizado a matriz AMO, foi realizada uma seleção de práticas de recursos humanos para cada dimensão. Para a nova dimensão de Sustentabilidade, as práticas foram escolhidas com base na sua frequencia de citação como componentes cruciais de uma proposta de valor atrativa. Foi realizado um inquérito entre as agências de publicidade em Portugal para avaliar o valor percebido dos conjuntos de práticas pelos funcionários, utilizando uma técnica de captura de políticas para simular um cenário de tomada de decisão semelhante ao de algúem que procura emprego, em vez de simplesmente solicitar aos participantes que classificassem uma lista de práticas. Além disso, uma técnica projetiva foi utilizada para mitigar respostas socialmente desejáveis e capturar detalhes sobre quais as práticas de recursos humanos com maior importância nas dimensões percebidas como mais atrativas pelos participantes. Os resultados não são estatisticamente significativos sobre a atratividade das dimensões; no entanto, indicaram uma tendência para uma preferência pelas dimensões Motivação e Sustentabilidade (com um nível de significância de 10%). Por outro lado, os resultados sobre as práticas de recursos humanos mais importantes dentro de cada dimensão foram estatisticamente significativos, revelando uma preferência pelo salário competitivo, segurança contratual, flexibilidade no trabalho e apoio à saúde fornecido pelo empregador, incluindo saúde mental.engHuman capitalHuman resourcesRecruitmentHuman resources practicesAMO frameworkSustainabilityTalent retention and attractionCapital humanoRecursos humanosRecrutamentoPráticas de recursos humanosMatriz AMOSustentabilidadeRetenção e atração do talentoDressed to kill : an experimental study on job descriptions and worker attraction in advertising market agencies in Portugalmaster thesis203617584