Costa, Cláudia Isabel de SousaCastro, José Pedro Freire Vieira de2017-05-292017-05-292017-05-172017http://hdl.handle.net/10400.14/22204Entrepreneurs are drivers for economic prosperity and innovation. They take risks that are normally avoided by established companies, pushing industry boundaries to the next level. Several incubation mechanisms emerged in order to support new ventures in coping with initial challenges. Accelerators were born in 2005 and completely revolutionized how business incubation is done. By offering knowledge intensive and specialized support, acceleration programs aim to speed up new ventures´ development in approximately three months. Scholars have studied this new incubation mechanism over the last years but still little is known about the impact that accelerators have on startups. In order to address this research gap, we interviewed ten accelerated startups to understand the entrepreneurs´ perspective about the program. Based on acknowledged research, we investigated the impact of accelerators on the drivers of startup success. Literature divides the drivers in four main categories – Team, Product, Marketing and Financials. We found accelerators to be remarkable Team Builders for accelerated startups. Due to the cohort effect and the knowledge-sharing environment promoted by accelerators, ventures develop their Team Personality and Credibility throughout the program. Additionally, we found that accelerators are great Market Development Champions for high-tech startups. Our results suggest that the accelerators´ market-oriented mindset positively impact all the drivers of startup success of the Marketing category.Os empreendedores são motores para o desenvolvimento económico e inovação. Eles correm riscos que são normalmente evitados pelas grandes empresas, desafiando os limites pré-estabelecidos pela indústria. Vários mecanismos de incubação surgiram para ajudar as novas empresas a enfrentar os seus primeiros desafios. Os aceleradores emergiram em 2005 e revolucionaram a forma como a incubação de novas empresas é feita. Através de um suporte especializado e baseado no conhecimento, os aceleradores têm como objetivo acelerar o desenvolvimento de novos negócios em aproximadamente três meses. Os académicos têm estudado este novo mecanismo de incubação durante os últimos anos, mas pouco se descobriu acerca do impacto que os aceleradores têm nas startups. De forma a preencher esta lacuna, foram entrevistadas dez startups previamente aceleradas para perceber a perspetiva dos empreendedores sobre o programa. Baseados em investigação reconhecida, indagamos o impacto dos aceleradores nos drivers de sucesso das startups. A literatura divide os drivers em quarto categorias principais – Equipa, Produto, Marketing e Financeiro. Concluímos que os aceleradores são um fantástico suporte ao Desenvolvimento de Equipa das startups aceleradas. Devido ao efeito cohort e ao ambiente de partilha do conhecimento promovido pelo acelerador, as empresas desenvolvem a sua Personalidade e Credibilidade enquanto equipa. Adicionalmente, descobrimos que os aceleradores prestam um grande apoio no Desenvolvimento de Mercado para as high-tech startups. Os nossos resultados sugerem que o pensamento orientado para o mercado dos aceleradores é responsável por um impacto positivo em todos os drivers de sucesso das startup, relativamente à categoria Marketing.engIncubation modelsAcceleratorsStartupsEntrepreneurshipDrivers of startup successModelos de incubaçãoAceleradoresEmpreendedorismoDrivers de sucesso das startupsDo accelerated ventures learn what really matters? : an exploratory study of the Portuguese Ecosystemmaster thesis201703246