Fernandes, DanielBrites, Carolina Ferrão2022-09-152022-09-152022-04-262022-04http://hdl.handle.net/10400.14/38905Private Labels are brands owned by retailers and marketed exclusively in their stores. Its competitive price and acceptable quality are some of its advantages. The demand for Private Labels is expected to continue rising in the coming years, especially during economic recessions, when consumers need to do cost savings and switch from National Brands to Private Labels. This dissertation analyzes intentions to purchase Private Labels in the Essential Grocery Goods category, which includes pasta, rice, olive oil, oil, flour, sugar, among others, in the Portuguese market. The research questions aim to understand the main drivers and barriers to purchase, and the effects of consumers’ psychological characteristics, such as personality traits and maximization scales, on purchasing intentions. For that, a literature review and a qualitative analysis were done to develop the research hypotheses, followed by a quantitative analysis to verify those hypotheses. Regarding consumers’ personality traits, Agreeableness positively influences intentions to purchase Economy Pasta and Premium Pasta, while Extraversion positively influences the purchasing intentions for Premium Pasta and Premium Olive Oil. As for consumers’ maximization scales, High Standards negatively impact intentions to purchase Economy Pasta and Economy Olive Oil, Alternative Search positively influences Standard Pasta “Italy”, and Decision Difficulty negatively influences the purchasing intentions for Standard Olive Oil “From Cooperative”. The consumption of Flour is not significantly influenced by consumers’ psychological characteristics.As Marcas Próprias são marcas que pertencem aos retalhistas e são vendidas exclusivamente nas suas lojas. O preço competitivo e a qualidade aceitável são algumas das suas vantagens. Prevê-se que a procura por Marcas Próprias continue a aumentar nos próximos anos, especialmente em tempos de recessões económicas, onde os consumidores procuram reduzir custos e trocam as Marcas de Fornecedor por Marcas Próprias. Esta dissertação analisa as intenções de compra por Marcas Próprias na categoria de Bens Essenciais, que inclui massas, arroz, azeite, óleo, farinha, açúcar, entre outros, no mercado Português. Este estudo tem como objetivo perceber os principais motivos e barreiras de compra, bem os efeitos que as características psicológicas dos consumidores, tais como os traços de personalidade e as escalas de maximização, têm nas suas intenções de compra. Para tal, foi feita uma revisão de literatura e uma análise qualitativa para formular hipóteses, seguida de uma análise quantitativa para verificar essas mesmas hipóteses. Relativamente aos traços de personalidade, a Agradabilidade influencia positivamente as intenções de compra de Massas Económicas e Massas Superiores, enquanto que a Extroversão influencia positivamente o interesse por Massas Superiores e Azeite Superior. Quanto às escalas de maximização, os Altos Padrões influenciam negativamente as intenções de compra de Massas Económicas e Azeite Económico, a Busca Alternativa influencia positivamente as Massas Padrão “Itália”, e a Dificuldade de Decisão influencia negativamente o interesse em Azeite Padrão “De Cooperativa”. As intenções de compra por Farinha não são significativamente influenciadas pelas características dos consumidores.engPrivate LabelEconomy Private LabelStandard Private LabelPremium Private LabelEssential Grocery GoodsPastaOlive OilFlourPersonality traitsMaximization scalesSocio-demographicsMarca própriaMarca própria económicaMarca própria padrãoMarca própria superiorBens essenciaisMassaAzeiteFarinhaTraços de personalidadeEscalas de maximizaçãoSociodemográficosThe effects of consumers’ psychological characteristics on intentions to purchase Private Labels : a study on the Essential Grocery Goods categorymaster thesis203038118