Roberts, Jessica StewartLacerda, Joana Moutinho de Gouveia Correia de2022-05-162022-05-162022-02-232021-11http://hdl.handle.net/10400.14/37568The current internship report is a result of a curricular internship in the TLC Marketing agency—aiming to connect the challenging times of the pandemic crisis in Portugal with business-to-business communication strategies. This report intends to identify marketing and communication strategies that can minimize and reverse the adverse effects of a coronavirus pandemic. The phenomenological research design aspires to analyze two similar campaigns launched in different years (2020 and 2021). One campaign achieved impressive results, and the other one didn’t. It plans to classify which strategies made the first campaign so successful. Following Creswell’s research design, I choose to use the qualitative method: open-ended and semi-structured interviews and participant observation during the internship period. The present research is based on three main chapters: the B2B market, the communication context, and the Covid-19 background. According to my conclusions, I was able to identify the communication strategies that were successful in a B2B setting. However, several partners closed because of challenging times like this, and there were many struggles to overcome. In times of a pandemic crisis, when firms don’t know what to count on, it’s fundamental to invest in a company’s communication and empathy approaches. A greater emphasis should be given to digital possibilities, even more so now, that all types of businesses that have the opportunity are becoming digital savvy. Furthermore, I aspire to contribute to a better knowledge of business-to-business communication and hope that new studies can strengthen this research area, promoting an academic discussion deeply connected to the marketing world.O presente relatório de estágio é o resultado de um estágio curricular que teve lugar na agência TLC Marketing. Com o objectivo de ligar os tempos difíceis da pandemia em Portugal com as estratégias de comunicação business-to-business. Este relatório pretende identificar estratégias de marketing e comunicação que possam contribuir para minimizar e inverter os efeitos negativos de uma pandemia de coronavírus. O desenho da investigação fenomenológica aspira analisar duas campanhas muito semelhantes que foram lançadas em anos diferentes (2020 e 2021), uma campanha alcançou resultados impressionantes, a outra não. Planeia classificar quais as estratégias que tornaram a primeira campanha tão bem sucedida. Na sequência da elaboração da investigação de Creswell, escolho por utilizar o método qualitativo: entrevistas abertas e semi-estruturadas, assim como a observação dos participantes, durante o período de estágio. A presente investigação baseia-se em três capítulos principais: o mercado do B2B, o contexto da comunicação, e o contexto da Covid-19. De acordo com as minhas conclusões, fui capaz de identificar as estratégias de comunicação que foram bem sucedidas num contexto B2B. Em tempos de crise pandémica, quando as empresas não sabem realmente com o que contar, é fundamental investir nas abordagens de comunicação e empatia de uma empresa. Deve ser dado, um maior ênfase às possibilidades digitais, ainda mais agora, que todos os tipos de empresas que têm a oportunidade se estão a tornar conhecedoras do digital. No entanto, através de tempos difíceis como este, vários parceiros fecharam e houve muitas lutas a ultrapassar. No fundo, ambiciono a contribuir para um melhor conhecimento da comunicação entre empresas e espero que novos estudos possam reforçar esta área de investigação, promovendo uma discussão académica profundamente ligada ao mundo do marketing.engBusiness-to-businessCommunicationStrategiesCovid-19DigitalComunicaçãoEstratégiasExploring how the communication strategies in place by TLC Marketing have changed in times of uncertainty for the partners & content department : the impact of a crises on communication strategymaster thesis202956717