Nogueira, Sara Maria Leitão Jorge Marques de Almeida de IbéricoAlmeida, LeonorAbreu, Isabel Cruz Nogueira Telo de2019-03-202019-02-082018http://hdl.handle.net/10400.14/27104In the current environment where fast and constant changes are expected within organizations, the encouragement of a Virtuous Leadership and higher levels of creative thinking, have been imperative for their survival. These appear as crucial to modern organizations that aim to obtain competitive advantages in a globalized market. The present study aims to analyse, according to the perceptions of the subordinates, the leader’s levels of virtuous leadership and the subordinates’ creativity level while exploring the existing relationship between the two, within the Delta Cafés employees. The differences between the levels of Virtuous Leadership and Creativity according to some social-demographic variables will also be analysed. The convenience sample is composed of 201 Delta Cafés employees, 90 (44.8%) males, 111 (55.2%) females, between the ages of 19 and 64 (M=39.49; SD=9.03). To operationalise the Virtuous Leadership variable, the Virtuous Leadership Questionnaire (VLQ) from Rego and Cunha (2011) and adapted by Lopes and Araújo (2013) was used, and for Creativity the TCT-DP (Test for Creative Thinking – Drawing Production) developed by K. Urban and H. Jellen (1996) was the applied test. Regarding the main results, individuals with 12th grade education, from a less instructed middle class and the ones who receive weekly feedbacks, seem to perceive more virtuosity in their leader’s leadership practices, as well as men being on average more creative and showing a higher tendency to innovate. Moreover, the results show no correlation between the levels of Virtuous Leadership and Creativity. This research further indicates limitations and implications, as well as cues for future research.Na atual conjuntura onde se impõe às organizações rápidas e constantes mudanças, a promoção de uma Liderança Virtuosa e de níveis mais elevados de pensamento criativo têm constituído um imperativo para a sua sobrevivência. Estes apresentam-se como condição necessária às organizações modernas que pretendem obter vantagem competitiva num mercado globalizado. O presente estudo tem como objetivo analisar, com base nas perceções dos liderados, os níveis de liderança virtuosa dos líderes e os níveis de criatividade dos liderados e explorar a existência de relação entre os mesmos, nos colaboradores da Delta Cafés. Ainda pretende analisar as diferenças dos níveis de Liderança Virtuosa e de Criatividade em função de algumas variáveis sociodemográficas. A amostra, por conveniência, é constituída por 201 colaboradores da Delta Cafés, 90 (44.8%) do sexo masculino e 111 (55.2%) do sexo feminino, com idades entre os 19 e os 64 anos (M=39.49; DP=9.03). Para operacionalização da variável Liderança Virtuosa foi utilizado o Questionário da Liderança Virtuosa (QLV) de Rego e Cunha (2011), adaptado por Lopes e Araújo (2013) e para a variável Criatividade foi utilizado o TCT – DP (Test for Creative Thinking–Drawing Production), desenvolvido por K. Urban e H. Jellen (1996). Quanto aos principais resultados deste estudo, são os sujeitos com nível de escolaridade até ao 12º ano, de classe média menos instruída e que recebem feedback semanalmente aqueles que parecem percepcionar uma maior virtuosidade do líder no exercício da liderança, assim como os homens parecem evidenciar maiores níveis de criatividade e propensão para inovar. Ainda, os resultados indicam que não existe correlação entre os níveis de Liderança Virtuosa e Criatividade. Esta investigação aponta limitações e implicações, bem como pistas de investigação para estudos futuros.engVirtuous leadershipCreativityOrganizationsLiderança virtuosaCriatividadeOrganizaçõesDoes virtuous leadership walk side by side with creativity in Delta Cafés?master thesis202179168