Afonso, Carla Susana Moiteiro GanitoNeves, Mary Carla Acosta das2022-05-172022-05-172022-04-062022-01http://hdl.handle.net/10400.14/37598This internship report results from a curricular internship at Comon, a digital marketing agency. During the internship, the main tasks involved creating social strategies for several brands. There was a lot of interest from the company to associate themselves to podcasts but soon enough it was clear that there was a gap between brands and creatives. This was found in conversations with social media managers, strategists and designers. Correlating the role of entertainment portuguese podcasts in digital marketing, the study set out to examine the current state of portuguese entertainment podcasts in Portugal. Furthermore, the objective was to understand what initiatives brands and creatives can adopt to better this relationship and achieve new results. It was an explorative study, set out to examine the subject based on a qualitative approach of exploratory and semi structured interviews as well as content analysis. The content analysis was done, to understand the current state of portuguese entertainment podcasts in terms of popularity using certain metrics. It was conducted based on the top 10 most popular entertainment and general podcasts in Portugal according to Podtail. Measuring this could be used as an indicator for the overall landscape. Furthermore, the exploratory interviews were conducted with different players in the industry: social media managers, strategists, podcasters, a podcast production company and the Head of Marketing of a podcast monetization company Voxnest, with the goal of getting in-depth information about the subject to better analyze it. The internship report hoped to find a lack of investment in entertainment portuguese podcasts in digital marketing. Supporting the initial observations pre and after internship at a digital marketing agency. The findings hope to support that there is in fact potential in investing in portuguese entertainment podcasts, and further research needs to be done to analyze the issues within the landscape if possible with more data.Este relatório de estágio resulta de um estágio curricular na Comon, uma agência de marketing digital. Durante o estágio, as principais tarefas envolveram a criação de estratégias de marketing de redes sociais para várias marcas. O interesse da empresa em associar-se aos podcasts, nunca passou despercebido. No entanto, ficou claro que havia uma lacuna entre marcas e criativos. Este facto foi constatado em conversas com gestores de redes sociais, estrategistas e designers. Correlacionando o papel dos podcasts portugueses de entretenimento no marketing digital, o estudo pretendeu examinar o estado atual dos podcasts portugueses de entretenimento em Portugal. Além disso, o objetivo foi entender quais as iniciativas as marcas e criativos podem adotar para melhorar esta dinâmica e alcançar novos resultados. Tratou-se de um estudo exploratório, que se propôs a examinar a temática a partir de uma abordagem qualitativa de entrevistas exploratórias e semiestruturadas e análise de conteúdo. Foi efectuada uma análise de conteúdo para compreender o estado actual dos podcasts de entretenimento portugueses em termos de popularidade utilizando determinadas métricas. Foi realizado com base no top 10 de entretenimento e podcasts gerais mais populares em Portugal de acordo com a Podtail. Além disso, as entrevistas exploratórias foram realizadas com diferentes atores do setor: gestores de redes sociais, estrategistas, podcasters, uma produtora de podcast e a chefe do departamento de Marketing de uma empresa de monetização de podcast Voxnest, com o objetivo de obter informações detalhadas sobre o assunto para melhor analisá-lo. O relatório de estágio pretendeu constatar a falta de investimento em podcasts portugueses de entretenimento em marketing digital. Apoiar as observações iniciais pré e pós estágio em agência de marketing digital. Os resultados pretendem apoiar que existe de facto potencial em investir em podcasts de entretenimento portugueses, e que mais pesquisas precisam de ser feitas para analisar as questões dentro da temática, se possível com mais dados.engPodcastingEntertainmentMarketingDigital marketingEntretenimentoMarketing digitalThe role of portuguese entertainment podcasts in digital marketingmaster thesis203004604