Martins, Adriana Alves de PaulaGomes, Francisco Henriques Santos2025-03-202025-03-202025-01-232024-09http://hdl.handle.net/10400.14/52790In my internship report I aim to discuss my traineeship experience in Leopardo Filmes, with a special focus on my work in the preparation and implementation of the LEFFEST (Lisbon and Sintra Film Festival), festival that happened from the 10th to the 20th of November, 2022. The reasons that led me to focus my attention on the LEFFEST are related to the singularity of the festival in Portugal and Europe. Besides remembering and celebrating the work of artists who are on the margins of mainstream cinema, the LEFFEST, since its creation, has assumed itself as a debate platform that transcends the limits of cinema by bridging it with other arts and disciplines with a clear pedagogical dimension. In its 16th edition, the LEFFEST presented the most comprehensive retrospective ever made in Europe on the L.A. Rebellion, a visual arts movement also known as Los Angeles School of Black Filmmakers. My aim is to examine how the organization of the cycle dedicated to this cinematic current introduces the spectators to its key filmmakers that, by challenging Hollywood conventions, created a new Black Cinema between the 1960s and 80s. This examination will also intend to bring forward how the L.A. Rebellion and other artistic alternative forms of making cinema survive merely on the existence of film festivals, therefore highlighting the pedagogical importance of these cultural events.Neste relatório de estágio pretendo discutir a minha experiência enquanto estagiário na produtora de cinema Leopardo Filmes, focando-me especialmente no meu trabalho na preparação e implementação do LEFFEST (Lisbon & Sintra Film Festival), festival de cinema que decorreu entre 10 e 20 de novembro de 2022. As razões que me levaram a concentrar a minha atenção no LEFFEST estão relacionadas com a singularidade do festival em Portugal e na Europa. Para além de recordar e celebrar o trabalho de artistas que estão à margem do cinema mais comercial, o LEFFEST, desde a sua criação, tem-se afirmado como uma plataforma de debate que transcende os limites do cinema, funcionando como uma ponte entre este e outras artes e disciplinas, com uma clara dimensão pedagógica. Na sua 16.ª edição, o LEFFEST apresentou a mais abrangente retrospetiva alguma vez realizada na Europa sobre o L.A. Rebellion, um movimento artístico também conhecido como Los Angeles School of Black Filmmakers. O meu objetivo é examinar como a organização do ciclo dedicado a esta corrente cinematográfica introduziu os espectadores aos seus cineastas-chave, que, ao desafiarem as convenções de Hollywood, criaram um novo Cinema Negro entre as décadas de 1960 e 1980. Esta análise também pretende evidenciar como o L.A. Rebellion e outras correntes artísticas de cinema sobrevivem apenas pela existência dos festivais de cinema, sublinhando assim a importância pedagógica destes eventos culturais.engFilm festivalsL.ARebellion cinematic movementPedagogical dimension of festivalsFestivais de cinemaMovimento cinematográfico de L.ARebellionDimensão pedagógica dos festivais de cinemaThe pedagogical dimension of film festivals : the L.A. rebellion movement in LEFFEST 22master thesis203904567