Reischauer, GeorgSchaaf, Elena2023-11-242023-11-242023-10-202023-09-13http://hdl.handle.net/10400.14/43182The shift of the German automotive industry toward electric mobility is a multi-faceted transition. This research aims to uncover the shift’s triggers by examining actors, field- configuring events and exogenous jolts of the past decade through the lens of institutional theory, empirically building upon expert interviews and grey literature. Because the industry comprises deeply entrenched institutions, these present obstacles to change and underscored the slow shift among German manufacturers. Their worldwide renowned expertise in internal combustion engines and economic success bound them within a golden cage. Germany's economic dependence on industry allowed them political influence. Findings revealed that a combination of political, economic and social factors acted as triggers. Foremost, fleet emission regulations pushed manufacturers toward electric vehicles, specifically as the diesel scandal dismantled the diesel engine's institutional dominance. Simultaneously, the threat of losing the Chinese market and increasing competition put pressure on the manufacturers. Consumer adoption grew and amplified awareness of climate change due to a social movement, financial incentives, advancing technology, increasing car models, and improved charging infrastructure. The occurring institutional innovation was not spurred by radical innovation but by an interplay of sudden, as well as incremental developments. It is reshaping institutionalized practices and has introduced opportunities for novel business models, reflecting the evolving landscape of mobility.A transição da indústria automobilística alemã para a mobilidade elétrica é multifacetada. Esta pesquisa tem como objetivo descobrir os desencadeadores dessa mudança, examinando os atores, eventos de configuração do setor e choques exógenos da última década sob a ótica da teoria institucional, construindo empiricamente com base em entrevistas de especialistas e literatura cinzenta. Com as instituições profundamente enraizadas na indústria, estas representam obstáculos à mudança e destacam a lenta transição entre os fabricantes alemães. A sua especialidade mundialmente reconhecida em motores de combustão interna e sucesso econômico os prendeu-os numa "gaiola de ouro". A dependência económica da Alemanha em relação à indústria permitiu-lhes ter influência política. As descobertas revelaram que uma combinação de fatores políticos, económicos e sociais atuou como desencadeador. Primeiramente, regulamentações de emissões da frota levaram os fabricantes a voltarem-se para veículos elétricos, especificamente à medida que o escândalo do diesel desmantelou a dominância institucional do motor a diesel. Simultaneamente, a ameaça de perder o mercado chinês e o aumento da concorrência pressionaram os fabricantes. A adoção pelos consumidores cresceu rapidamente e amplificou a conscientização sobre as mudanças climáticas devido a um movimento social, incentivos financeiros, avanços tecnológicos, aumento dos modelos de carros e melhoria da infraestrutura de carregamento. A inovação institucional ocorrente não foi impulsionada por uma inovação radical, mas por uma interação de desenvolvimentos súbitos e incrementais. Isso está a reformular práticas institucionalizadas e a introduzir oportunidades para novos modelos de negócios, refletindo a paisagem em evolução da mobilidade.engInstitutional innovationField-configuring eventsExogenous joltsActorsGerman automotive industryElectric vehicleInovação institucionalEventos de configuração de campoChoques exógenosActoresIndústria automóvel alemãVeículo elétricoFrom gas to electricity : institutional innovation in the German automotive industrymaster thesis203377591