Reis, Ricardo FerreiraFaas, Thorsten Jurgen Hans2023-11-292023-11-292023-07-052023-06-01http://hdl.handle.net/10400.14/43225The Covid-19 pandemic brought about a significant level of uncertainty, and many companies were forced to rethink their operations. The familiar was suddenly out of date overnight. The insurance industry was also facing change. Internal company insights during this time were gathered through interviews with those directly involved. The Debeka employees interviewed are Mr. Markus Bär (Head of the Human Resources Department) and Mr. Henry Müller (Member of a Crisis Emergency Team and a New Work workforce). Both were directly involved in the prophylactic and acute crisis decision-making processes. The purpose of this thesis is to provide a pedagogical case study that offers insights into how an established insurance company can navigate a severe and unexpected crisis such as the Covid-19 pandemic. The case study examines both the analysis of internal and external resources and explores the use of agile methods to maintain the company’s competitiveness and resilience in the face of a threat. For this purpose, the reader will assume the role of an external consultant who will provide post-pandemic support to Debeka. The thesis begins by laying out theoretical foundations to help the reader contextualize the case. It concludes with a teaching note in which the author works on the case and offers an exemplary solution.A pandemia de Covid-19 trouxe um nível significativo de incerteza e muitas empresas foram forçadas a repensar as suas operações. De um dia para o outro, o que era familiar ficou desactualizado. O sector dos seguros também estava a enfrentar mudanças. As percepções internas da empresa durante este período foram recolhidas através de entrevistas com as pessoas directamente envolvidas. Os funcionários da Debeka entrevistados são Markus Bär (Chefe do Departamento de Recursos Humanos) e Henry Müller (Membro de uma Equipa de Emergência de Crise e de uma Nova Força de Trabalho). Ambos estiveram directamente envolvidos nos processos de decisão profilácticos e de crise aguda. O objectivo desta tese é fornecer um estudo de caso pedagógico que ofereça uma visão sobre como uma companhia de seguros estabelecida pode navegar numa crise grave e inesperada como a pandemia de Covid-19. O estudo de caso examina a análise dos recursos internos e externos e explora a utilização de métodos ágeis para manter a competitividade e a resiliência da empresa face a uma ameaça. Para o efeito, o leitor assumirá o papel de um consultor externo que prestará apoio pós-pandémico à Debeka. A tese começa por apresentar fundamentos teóricos que ajudam o leitor a contextualizar o caso. Conclui-se com uma nota didáctica em que o autor trabalha o caso e apresenta uma solução exemplar.engCompetitive advantageDynamic capabilitiesStrategyCrisisCovid-19InsuranceAgile methodsScrumVantagem competitivaCapacidades dinâmicasEstratégiaCriseSegurosMétodos ágeisNavigating the crisis : how Debeka managed the all overshadowing Covid-19 pandemic and how to implement agile methods in a post-crisis eraNavegar na crise : como a Debeka geriu a pandemia de Covid-19 e como implementar métodos ágeis numa era pós-crisemaster thesis203329406