Morais, Ricardo AlexandreRocha, Alexandre Sá da2020-11-162020-11-162017-11-292017http://hdl.handle.net/10400.14/31358Prior research has not fully explained why family businesses diversify. Neither can they answer the following question: How does the diversification strategy affects the family ties and firm’s performance? While aiming to contribute to the academic field, we studied a medium-sized Brazilian business group to understand what were the circumstances that prompted the group to diversify. In addition, we seek to know what were the effects of the diversification strategy during the development of the group. Throughout the research, we observed that in specific environment conditions, diversifying might bring opportunities to family firms that non-family companies will struggle to capture. Nevertheless, we also propose that, on the long-run, the diversification strategy could also jeopardize the future of the family business since it intensifies the erosion of relations between its members This issue is critical for further theoretical development in the field given that contemporary academic research has been over focusing on titanic business groups, thus neglecting the developmental stages that led the it to emerge. Furthermore, it also holds high practical relevance, since current family managers have little guidance on what effects the diversification strategy might have on their financial and non-financial goals, even though most of growing family businesses in emerging markets tends to diversify. Despite being a single-case study, we believe our propositions could enhance awareness of the opportunities and risks of diversifying on emerging markets. Additionally, they may also offer new researchers distinctive ideas on how to appraise the advantages and downsides of a business group.Pesquisas prévias não conseguem expor todas as razões pelas quais as empresas familiares diversificam. Tampouco respondem à seguinte questão: Como a estratégia de diversificação influencia os resultados corporativos e as relações familiares entre os membros da empresa? De modo a contribuir para o desenvolvimento académico no campo, estudamos um grupo empresarial brasileiro de médio porte com a finalidade de perceber quais foram as circunstâncias que incitaram o grupo a diversificar. Para além disso, procuramos saber quais foram os efeitos desta mesma diversificação no decorrer do crescimento do grupo. Ao longo da pesquisa, observou-se que, em ambientes específicos, a estratégia da diversificação pode trazer oportunidades às empresas familiares que não são igualmente alcançáveis por empresas não familiares. No entanto, também propomos que, a longo prazo, a diversificação pode comprometer o futuro da organização, visto que esta intensifica o processo erosão das relações entre membros da família. Esta questão é crítica para o desenvolvimento teórico no campo, uma vez que a literatura contemporânea se concentra, essencialmente, em poderosos grupos empresariais, mas negligencia os estágios que os levaram a emergir. Ademais, possui alta relevância prática dado que, embora a maioria das empresas familiares em mercados emergentes tendam a se diversificarem, os seus gerentes possuem pouca orientação sobre os efeitos desta estratégia em seus objetivos financeiros e não-financeiros. Ainda que seja um estudo de apenas um caso, acreditamos que as nossas propostas possam aumentar a conscientização sobre as oportunidades e riscos da estratégia de diversificação em mercados emergentes e oferecer novas ideias no âmbito das vantagens e riscos de estabelecer um grupo empresarial.engDiversificationFamily businessCase studyGrupo RochaBrazilDiversificaçãoNegócio familiarEstudo de casoBrasilDiversification and family business : the case of Grupo Rochamaster thesis201793717