Rita, MiguelSchuppler, Niklas2024-09-032024-09-032024-06-272024-05-30http://hdl.handle.net/10400.14/46331The current economy is facing significant challenges emerging from unsustainable economic models, primarily driven by waste generation. A major contributor is the FMCG industry, where single-use point-of-sale displays play a notable role in waste production. Despite their short service life, point-of-sale displays are essential for sales promotion. This dissertation examines the integration of circular economy principles into point-of-sale marketing, focusing on confectionery displays in the German FMCG sector, emphasizing the prevention of waste, the circulation of materials and the regeneration of nature. Generation Z is the target group of this study based on their growing purchasing power and environmental awareness. Using the stimulus-organism-response model, this research investigates the influence of stimuli (point-of-sale display attributes, the confectionery manufacturer’s environmental record and Gen Z’s environmental concern) on Generation Z’s perceived sustainability of a circular-designed point of-sale display, and its impact on their purchase intention as well as willingness-to-pay for confectionery promoted in circular-designed point-of-sale displays. A mixed methods approach was used, starting with qualitative interviews for initial insights, followed by a quantitative survey. Key findings show that point-of-sale display attributes (i.e., circular materials, natural colors, informative content), manufacturer’s environmental record and a higher level of environmental concern positively influence Gen Z’s perceived sustainability of a circular-designed confectionery point-of-sale display. The direct influence of perceived sustainability on purchase intention and willingness-to-pay depends on consumers’ circular economy familiarity. The managerial implications highlight the importance of launching appealing and informative circular-designed point-of-sale displays, while confectionery manufacturers must increase transparency and educate consumers about circular economy.A economia atual enfrenta desafios significativos devido a modelos económicos insustentáveis, impulsionados pela geração de resíduos. A indústria de bens de grande consumo (FMCG) contribui consideravelmente, especialmente através de expositores descartáveis em locais de venda. Apesar da sua curta vida útil, estes expositores são essenciais para a promoção de vendas. Esta dissertação analisa a integração dos princípios da economia circular no marketing em locais de venda, focando-se nos expositores de produtos de pastelaria no setor de FMCG na Alemanha, salientando a prevenção de resíduos, a circulação de materiais e a regeneração da natureza. A Geração Z, escolhida pelo seu crescente poder de compra e consciência ambiental, é o grupo-alvo deste estudo. Utilizando o modelo estímulo-organismo-resposta, o estudo investiga a influência dos atributos dos expositores, o histórico ambiental dos fabricantes e a preocupação ambiental da Geração Z na perceção de sustentabilidade dos expositores de design circular, bem como o impacto na intenção de compra e disposição para pagar por produtos promovidos nestes expositores. A abordagem de métodos mistos incluiu entrevistas qualitativas e um questionário quantitativo. Os resultados mostram que os atributos dos expositores, o histórico ambiental dos fabricantes e a preocupação ambiental influenciam positivamente a perceção de sustentabilidade pela Geração Z. A influência desta perceção na intenção de compra e disposição para pagar depende da familiaridade dos consumidores com a economia circular. As implicações para a gestão destacam a importância de expositores informativos e apelativos e a necessidade de maior transparência e educação sobre economia circular por parte dos fabricantes.engCircular economyFMCGConfectioneryPoint-of-sales marketingConsumer behaviorSOR modelGeneration ZEconomia circularConfeitariaMarketing de ponto-de-vendaComportamento do consumidorModelo SORGeração ZPOS displays in a circular economy : an empirical investigation of German Generation Z’s perception of circular-designed confectionery POS Displays and the impact on their purchase intention and willingness-to-pay of confectionery in Germanymaster thesis203663063