Saraiva, Gonçalo de Oliveira Vieira DinisAlbuquerque, Marco Guilherme Oliveira2023-01-102023-01-102020-10-132020-09http://hdl.handle.net/10400.14/39785The use of self-service technologies has the potential to disrupt the Portuguese retail industry. The aim of this research is to assess how can SSTs transform the retail space in Portugal. This assessment was done by studying the relationship between consumer problems with attributes of self-service technologies and by the relationship between Technology readiness of consumers and self-service technologies adoption and lastly by the relationship between selfservice technologies satisfaction and the consumers’ trustworthiness and willingness to purchase. The data supported that self-service technologies could solve specific consumers problems related with their retail experience. Furthermore, the hypothesized framework indicated that the higher the technology readiness of a consumer the higher the self-service technology adoption will be. Besides, the Technology readiness of consumers is a crucial variable to evaluate the willingness to use innovative self-service stores. Lastly, results also show that the higher self-service technologies satisfaction, the higher will be the consumers’ trustworthiness and loyalty with the respective retailers and the higher will be the willingness to purchase. Besides, more results are shown in order to support the conclusions. This research finishes with limitations and recommendations for future studies about this topic.O uso de tecnologias de self-service tem o potencial para revolucionar o retalho em Portugal. O objetivo deste estudo é avaliar como podem estas tecnologias criar disrupção na indústria do retalho em Portugal. Esta avaliação foi feita ao estudar a relação entre os problemas do consumidor e os atributos das tecnologias de self-service, pela relação entre prontidão tecnológica e a satisfação ao usar as tecnologias self-service, e por último pela relação entre a satisfação ao usar as tecnologias self-service e a lealdade dos consumidores e a sua vontade de comprar. Os dados suportam que as tecnologias self-service podem resolver problemas específicos dos consumidores relacionados com a sua experiência de retalho. Adicionalmente, o modelo criado foi suportado por um resultado estatisticamente significativo, o que indica que quanto maior o nível de prontidão tecnológica do consumidor, maior será a adoção de tecnologias self-service. Para além disso, a prontidão tecnológica dos consumidores é uma variável essencial para avaliar a vontade de usar conceitos inovadores de lojas self-service. Por último, os resultados mostram que quanto maior a satisfação com as tecnologias self-service, maior será a lealdade dos consumidores com os respetivos retalhistas e maior será a vontade de comprar. Outros resultados foram apresentados de forma suportar as conclusões. O estudo acaba com limitações e recomendações para futuras investigações.engSelf-service technologiesTechnology readinessPortuguese retail industryConsumer satisfactionConsumer loyaltyConsumer willingness to purchaseAmazon GoTecnologias de self-serviceProntidão tecnológicaIndústria do retalho em PortugalSatisfação do consumidorLealdade do consumidorVontade de comprar do consumidorSelf-service technologies potential in the portuguese retail sectormaster thesis202531260