Leitão, Alexandra Paula Branco PintoOliveira, Francisca Rodrigues Sarmento Guedes deBarros, João de Serpa2020-11-192020-11-192017-11-172017http://hdl.handle.net/10400.14/31379In terms of internationalization, one of the most important steps firms must take is their entry mode choice. Firstly, in the literature review, the main entry modes are described as well as the theories that may explain the choice of one over another. The theories are: Transaction Cost Theory, the Organizational Learning Perspective, Information Economics, the Resource-Based View of the Firm, the Industrial Organization Perspective, Institutional Theory and Real Options Theory. Next, and given the location of the internship in the United States of America (U.S.A.), the trade and investment relations between this country and Portugal are analyzed as well as the role of investment and trade promotion agencies such as AICEP. Finally, these relations are illustrated with the internationalization of Mota-Engil, SA to the U.S.A. The almost sudden change of the social and economic context because of the financial crisis in 2007 proved a once taught to be positive entry to become unsustainable in the country.Numa ótica de expansão das suas operações para o mercado internacional, o modo de entrada escolhido é uma das decisões mais importantes que uma empresa pode tomar. Com este trabalho pretende-se, em primeiro lugar, fazer uma revisão de literatura em que se expõem os principais modos de entrada adotados pelas empresas assim como as principais teorias que os sustentam. São estas, a Teoria dos Custos de Transação, a da Aprendizagem da Organização, a da Economia da Informação, a Perspetiva da Organização baseada em Recursos, a teoria da Organização Industrial, a Teoria Institucional e a das Opções Reais. Seguidamente, e, tendo por base a localização do estágio nos Estados Unidos da América, são analisadas as relações comerciais e de investimento entre este país e Portugal, assim como a importância das agências de promoção do investimento e comércio tais como a AICEP. Finalmente, estas relações são ilustradas com a internacionalização da Mota-Engil, SA para os Estados Unidos da América. A alteração quase súbita das circunstâncias socioeconómicas provocadas pela crise financeira em 2007, tornou insustentável a presença da empresa no país, que se adivinhava positiva no ano da sua entrada.engInternationalizationEntry mode choiceFDITradePortugalU.S.A.InternacionalizaçãoModo de entradaIDEComércioEUAInternationalization modes : the case of Portuguese firms in the United States of Americamaster thesis201793652