Rita, MiguelOtto, Julian2024-07-312025-01-312024-05-092024-04-03http://hdl.handle.net/10400.14/45991This dissertation investigates the factors that influence the acceptance of Level 5 Shared Autonomous Vehicles (SAVs) in Germany's public transport system. As the automotive industry moves closer to fully autonomous vehicles, it is crucial to understand the complex web of factors that shape potential customers' perceptions and attitudes. A structured mixed-methods research methodology is used to eliminate the complexities of this topic. This includes both quantitative surveys and qualitative in-depth interviews. The results of the study highlight the central role that several critical factors play in the development of Level 5 SAVs in Germany. Safety and waiting time are key factors, playing an essential role in building user confidence in SAV technology. It is important to consider these factors when promoting SAV technology to potential users. Gender also plays a role, with males showing a higher tendency to use SAV, highlighting gender differences in technology adoption. Further research has also revealed the perceived importance of travel time and cost, although these factors did not significantly affect behavioural intentions towards the use of SAVs. This study contributes significantly to the ongoing debate about the adoption of self-driving vehicles in the wider context of Germany's fast-changing mobility landscape. The findings offer valuable insights for stakeholders, including lawmakers, industry leaders, and policymakers, to navigate the disruptive digital environment. This dissertation addresses critical factors that impact acceptance and provides stakeholders with tools to enable the seamless integration of Level 5 SAVs into Germany's transport ecosystem.Esta dissertação investiga os fatores que influenciam a aceitação dos Veículos Autónomos Partilhados (SAV) de nível 5 no sistema de transportes da Alemanha. À medida que a indústria automóvel se aproxima dos veículos totalmente autónomos, é crucial compreender a complexa rede de fatores que moldam as perceções e atitudes dos potenciais utilizadores. Uma metodologia de investigação de métodos mistos será utilizada para eliminar as complexidades deste tópico. Isto inclui inquéritos quantitativos e entrevistas qualitativas aprofundadas. Os resultados da investigação destacam o papel de vários fatores críticos no desenvolvimento de SAVs de nível 5 na Alemanha. A segurança e o tempo de espera são fatores-chave, desempenhando um papel essencial na confiança dos utilizadores na tecnologia dos SAV. É importante considerar estes fatores ao promover estas tecnologias junto de potenciais utilizadores. O género também desempenha um papel importante, com os homens a mostrarem maior tendência para utilizar SAV, evidenciando diferenças de género na adoção da tecnologia. Outros estudos revelaram também a importância do tempo de viagem e do custo, embora estes fatores não afetem substancialmente intenções relativas à utilização. Este estudo contribui significativamente para o debate em curso sobre a adoção de veículos autónomos no contexto da mutável mobilidade da Alemanha. Os resultados oferecem informações valiosas para as partes interessadas - incluindo legisladores, líderes da indústria e decisores políticos -, navegarem no ambiente digital disruptivo. Esta tese aborda os fatores que impactam a aceitação e fornece ferramentas para permitir a integração perfeita dos SAV de nível 5 no ecossistema de transportes alemão.engAutonomous drivingShared autonomous drivingRobotaxisFuture mobilityAutomotiveCondução autónomaCondução autónoma partilhadaMobilidade futuraAutomóvelDriverless taxis in Germany : a realistic future scenario? : investigating factors influencing the acceptance of level 5 shared autonomous vehiclesTáxis sem condutor na Alemanha : um cenário futuro realista? : a aceitação de veículos autónomos partilhados de nível 5 na Alemanhamaster thesis203612973