Moura, Joana Oliveira de Almeida BacelarRoxo, Pedro Miguel Meio-TostãoMolard, Arthur Félix2024-07-302024-07-302024-06-122024-02http://hdl.handle.net/10400.14/45966This dissertation explores multicultural and intercultural policies in Lisbon, examining both local and European perspectives. Specifically, it addresses the guidelines that counter the notion that cultural diversity negatively impacts society, and it delves into the influence of these policies on the ongoing process of cultural hybridisation within collective musical projects based in Lisbon. The existing dialogue between the sectors of society (focusing on the government, policy makers and the civil society) enables me to analyse these impacts by contrasting cultural hybridity and hybridisation of music creation in two collective musical projects in the intercultural context of Lisbon: the Orquestra TODOS and Krusty Fondant. This discussion, mainly articulated by the intergovernmental organisation for Human Rights Council of Europe, puts in perspective the emergence of multicultural and intercultural policies in European cities and their pondering around cultural diversity, integration, inclusivity, cultural hybridisation and citizenship in the European project. I analyse the changes of the political concerns (discourses and actions) on cultural diversity, inclusivity and openness (figurative and physical) of Portugal, analysing the reports, strategies, tools and research conducted by the Council of Europe and by the Lisbon Municipality (Câmara Municipal de Lisboa) and try to grasp their effects in collective musical projects in Lisbon. I conduct field work in the analysis of my case studies using an ethnographic methodology focused on field observation and ‘responsive’ interviewing of members of the aforementioned musical projects. I therefore aim to enlighten the current integration of collective hybrid musical projects in Lisbon’s cultural landscape.A presente dissertação explora políticas multiculturais e interculturais em Lisboa, examinando perspetivas locais e europeias. Aborda, em específico, as diretrizes que contestam a ideia de que a diversidade cultural tem impacto negativo na sociedade, e investiga a influência dessas políticas no processo contínuo de hibridização cultural nos coletivos musicais sediados em Lisboa. O diálogo existente entre os setores da sociedade (com foco no governo, nos formuladores de políticas e na sociedade civil) permite-me analisar este impacto, contrastando o hibridismo cultural e a hibridização da criação musical em dois projetos musicais coletivos no contexto intercultural de Lisboa: a Orquestra TODOS e o Krusty Fondant. Esta discussão, principalmente articulada pelo Conselho da Europa – organização intergovernamental para os Direitos Humanos – coloca em perspetiva o surgimento de políticas multiculturais e interculturais em cidades europeias e a sua reflexão sobre diversidade cultural, integração, inclusão, hibridização cultural e cidadania no projeto europeu. Analiso a mudança das preocupações políticas (materializadas em discursos e ações) sobre diversidade cultural, inclusão e abertura (figurativa e física) em Portugal, analisando os relatórios, estratégias, ferramentas e pesquisas conduzidas pelo Conselho da Europa e pela Câmara Municipal de Lisboa e tentar compreender os seus efeitos nos projetos musicais coletivos em Lisboa. Realizo trabalho de campo na análise dos meus estudos de casos usando uma metodologia etnográfica focada em observação de campo e entrevistas ‘responsivas’ aos membros dos referidos projetos musicais. Deste modo, pretendo tornar mais clara e compreensível a atual integração de projetos musicais coletivos e híbridos na paisagem cultural de Lisboa.engCultural diversityHybridityInterculturalismMulticulturalismMusic projectsIdentityDiversidade culturalHibridismoInterculturalismoMulticulturalismoProjeto musicalIdentidadeCultural hybridisation in Lisbon's musical projects : a European perspective on multicultural and intercultural policiesmaster thesis203667220