Teixeira, Alfredo2021-03-182021-03-182020-03-022184-5778http://hdl.handle.net/10400.14/32266Este estudo integra o projeto «The Centenary of Fátima: A Moment ofPlural Hermeneutics» (CITER-UCP). O arquivo documental estudadoé constituído por quatro publicações de fotografia, editadas durante ociclo comemorativo do centenário das «Aparições de Fátima» (Portugal).O estudo identifica as diferentes perspetivas imagísticas sobre o «fenómenoFátima», concluindo que esta hermenêutica visual torna patenteuma forte tensão/articulação entre a «grande narrativa» do Santuário ea «micronarrativa» dos peregrinos, apresentados como corpos situadosnuma cenografia da salvação.This paper is part of the project «The Centenary of Fátima: A Momentof Plural Hermeneutics». The archive studied consists of four publicationsof photographic works, published during the Centennial of the “Apparitions of Fátima” (Portugal). The study identifies the differentimagistic perspectives on the “Fátima phenomenon”, concluding thatthese visual hermeneutics makes clear a strong tension/articulation betweenthe “great narrative” of the Sanctuary and the “micronarrative” ofthe pilgrims, presented as bodies situated in a salvation scenography.Keywords: Fátima Centennial; Visual hermeneutics; Photography.porCentenário de FátimaHermenêutica visualFotografiaFátima CentennialVisual hermeneuticsPhotographyFotografar um santuário: corpos, cenas e lugaresPhotographing a sanctuary: bodies, scenes and placesjournal article10.34632/ephata.2020.6784