Ilseven, EkinPünder, Jonas Hermann Christian2024-05-092024-05-092024-01-242024-01-03http://hdl.handle.net/10400.14/45004The COVID-19 pandemic has influenced and changed the work environment like no other event in modern history. Due to being unable to meet in person, companies worldwide needed to implement mandatory remote work, and much research is being dedicated to this topic today. However, no study has linked the topic with the basic assumption that remote work practices were adopted almost in a mandatory way, which has triggered a process of organisational learning, an essential component of organizational resilience against such unexpected adverse events. This thesis investigates challenges organisations have faced in adopting remote work to remain profitable during the pandemic. By interviewing managers and consultants, it suggests that leaders can be part of the problem or solution and that leaders’ behaviour is path dependent on prior remote work experience of their company. Also, this thesis gives insights into how companies introduced/adapted their remote work practices and what they have learned regarding their workforce. It finds that mandatory remote work has brought advantages such as efficiency gains or learning to use remote work for specific tasks or activities. However, it has also been found that interviewees warn about possible negative influences such as loss of innovation and loss of employees. This thesis concludes that taking an extended process approach considering organizational learning on remote work adoption during COVID-19 offers fruitful and generalizable insights into technology adoption in response to unexpected adversities.A pandemia da COVID-19 influenciou e mudou o ambiente de trabalho como nenhum outro acontecimento na história moderna. Por não poderem se reunir pessoalmente, empresas em todo o mundo precisaram implementar o trabalho remoto obrigatório, e muitas pesquisas estão sendo dedicadas a esse tema hoje. No entanto, nenhum estudo relacionou o tema com o pressuposto básico de que as práticas de trabalho remoto foram adotadas de forma quase obrigatória, o que desencadeou um processo de aprendizagem organizacional, um componente essencial da resiliência organizacional contra tais eventos adversos inesperados. Esta tese investiga os desafios que as organizações enfrentaram na adoção do trabalho remoto para permanecerem lucrativas durante a pandemia. Ao entrevistar gestores e consultores, sugere que os líderes podem ser parte do problema ou da solução e que o comportamento dos líderes depende da experiência anterior de trabalho remoto da sua empresa. Além disso, esta tese fornece informações sobre como as empresas introduziram/adaptaram as suas práticas de trabalho remoto e o que aprenderam em relação à sua força de trabalho. Constata que o trabalho remoto obrigatório trouxe vantagens como ganhos de eficiência ou aprender a utilizar o trabalho remoto para tarefas ou atividades específicas. Porém, também foi constatado que os entrevistados alertam sobre possíveis influências negativas como perda de inovação e perda de funcionários. Esta tese conclui que adotar uma abordagem de processo alargado, considerando a aprendizagem organizacional na adoção do trabalho remoto durante a COVID-19, oferece insights frutíferos e generalizáveis sobre a adoção de tecnologia em resposta a adversidades inesperadas.engOrganisational resilienceCovid-19Organisational learningRemote workPath dependenceLeadershipResiliência organizacionalAprendizagem organizacionalTrabalho remotoLiderançaDeviating from the path : a resilience and learning perspective on remote work adoptionDesviar-se do caminho : uma perspetiva de resiliência e aprendizagem na adoção do trabalho remotomaster thesis203590309