Oliveira, Pedro Luís Lopes deXavier, Bernardo Maria Torgal da Gama Lobo2019-12-232019-12-232019-05-06http://hdl.handle.net/10400.14/29023This study aims to understand the behavior of football fans within online communities. What is intended is to understand how people live the daily life of clubs, what influence sports have in their well-being and how they interact with each other using online platforms. The approach used to conduct the study was Netnography. A qualitative tool of marketing studies conducted through the analysis of high volumes of data collected online. The data collected during the study were treated using a thematic approach in which it was possible to disclose the main themes of the research based on the collected volumes of information. The results suggest that there is a quasi-religious nature in football. Clubs appear to be as cults followed by legions of loyal fans. It was possible to discern a recurrence of verbal violence and that this appears through people subject to doses of frustration. This disillusionment may have internal or external sources. That is, it may stem from unpleasant news related to the club object of support or from the success of the rival club. After presenting several conclusions, the report highlights some implications of this behavior. At the end of the dissertation some improvement opportunities for clubs are disclosed based on the supporters' complaints and some suggestions are provided for the moderation of the conflict and hostility.O presente estudo vise compreender o comportamento dos fãs do futebol no seio das comunidades online. O que se pretende é perceber de que forma as pessoas vivem o dia-a-dia dos clubes, que influência o desporto tem no seu estado de espírito e de que forma é que estas interagem entre si utilizando plataformas online. A abordagem utilizada para a condução do estudo foi a Netnografia. Uma ferramenta qualitativa de estudos de marketing através da análise de grandes volumes de dados recolhidos online. Os dados recolhidos durante o estudo foram tratados com o recurso a uma abordagem temática na qual foi permitido eleger os temas principais da pesquisa com base nos volumes de informação colecionados. Os resultados sugerem que existe uma natureza quase religiosa no futebol. Os clubes parecem ser cultos seguidos por legiões de fãs leais. Foi possível vislumbrar uma recorrência de violência verbal e que esta surge através de pessoas sujeitas a doses de frustração. Essa desilusão pode ter fontes internas ou externas. Isto é, pode advir de notícias indesejadas relacionadas com a clube de apoio ou com o sucesso do clube rival. Depois de apresentar várias conclusões, o relatório apresenta algumas implicações deste comportamento. No final da dissertação são destacadas algumas oportunidades de melhoria para os clubes com base nas reclamações dos adeptos e são providenciadas algumas sugestões para moderação do conflito e hostilidadeengNetnography on football : fans online attitudes towards footballmaster thesis202270823